Hoppa till huvudinnehåll
Nils Morén
Senast inloggad: 2011-08-20 - 10:48
Grus i foldingpropellern!?!

Nils Morén:

Hej, något hände mig som jag inte råkat ut för förut och heller inte hört talas om. När vi på vackra Vilösan skulle ankra om fick jag ingen kraft vare sig framåt eller bakåt. Motorn varvade som den skulle men båten rörde sig inte ur fläcken. Direkt kom jag och tänka på min vän som behövde hjälp för han hade ingen kraft i motorn. När vi till slut hade kollat allt som jag kunde komma på bad jag honom dyka ner och kolla propellern - den var borta - så det var ju enkelt. Nåväl vad gör man där i naturhamnen utan jolle med hustrun på land och 40 M hemifrån? Jo man dyker ner och kollar! Men jo den tvåbladiga folding propellern satt kvar. Men bladen hade fastnat i ca 1/2 utfällt läge. Jag drog lite i bladen fram och åter och uppfattade en tröghet och ett knastrande ljud. Den enda rimlig förklaring jag har kommit på är att när vi backade ut så drog jag upp ankaret med en stor skopa Arholmasand på flyna. Något av detta måste kommit in mellan kuggarna med resultatet att bladen fastnade. Men det borde ju i så fall hända lite nu och då. En annan tanke är havstulpaner men de är inte många här på ostkusten och kanske någon sitter på bladet efter en säsong men att de skulle växa på kuggarna på en flitigt använd båt - nja det tror jag inte. Efter denna incident har allt fungerat som det skall. Så min fråga är helt enkelt: Har någon annan råkat ut för något liknande eller har någon annan rimlig förklaring?

Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:21

Anders J:

Dessa ankare är formidabla grävskopor och tar med sig sand, grus och stenar upp!
Nils Morén
Senast inloggad: 2011-08-20 - 10:48

Nils Moren:

Det är ett plogankare (ser ut som Watskis Maxankare eller Hjertmans Breeze).
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:21

Anders J:

Usel ankartyp som har 95 % av marknaden, märkligt!
Sed (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:21

Sed:

Hej Anders J Vilken ankartyp rekommenderar du?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:21

Gunnar S:

Instämmer helt med Anders J. Bruce är ett ganska mediokert ankare och dess kopior är inte bättre. Ett ankare skall ha vikten koncentrerad till en vass spets som gör att det lätt börjar gräva ner sig även genom hårda ytskikt eller växtlighet på botten. När det väl grävt ner sig skall de ha en stor area projicerad mot dragriktningen för att behålla ett gott grepp. Ändras dragriktningen skall ankaret klara av att förbli nedgrävt medan det vänder sig. Bruce uppfyller inga av ovanstående krav. Kopiorna är dessutom oftast ännu trubbigare än orginalet och har mycket tveksam hållfasthet - många har tvärt gått av pga dålig, porig gjutning. Exempel på bra allroundankaren är Delta, Spade eller Rocna. Hyggliga är CQR, och Bügel. Bottenskiktet är nog Danforth/patentankaren, särskilt billiga plåtkopior. Själv sjunger jag Deltas lov efter egna jämförelser med bl.a CQR och Bruce och 100-tals ankringsnätter på de mest varierande bottnar och väderförhållanden.
Nils Morén
Senast inloggad: 2011-08-20 - 10:48

Nils Moren:

Jo men nu var det ju inte ankartypen som var mitt problem. Frågan var om någon råkat ut för samma fenomen - att foldingpropellern inte fäller ut? (Ankaret har annars fungerat bra utom just på sandbotten i exemplet ovan). Mvh Nils Morén