Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Friskluft

Joakim Nömell:

Hej. Jag hade tänkt installera motorrumsfläkt(ar) i vår båt. Den främsta anledningen är att få ur den varma motorlukten som jag tycker luktar gott men övriga familjen inte gillar =) Frågan är om jag ska låta fläkten enbart suga ur varmluften ur motorutrymmet eller om jag ska ha en fläkt som drar ut och en annan som blåser in ny? Det finns gott om utrymmen i skrovet för maskin att ta egen luft ifrån tycker jag men jag skulle vilja öka ventilationen vilket ju aldrig kan vara fel? Den är en diesel så för den delen behövs väl ingen fläkt men det kan väl också vara bra för vädring av batteriutrymmen etc.§

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:36

Lars-Göran Sandgren:

En frånluftsfläkt borde räcka. Du måste givetvis ha en bra tilluftskanal. //LG
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! En fläkt som går kontinuerligt vid motorgång behövs absolut på många båtar. Inte minst i segelbåtar där motorn ofta sitter illa inklämd undet sittbrunn i nå´t minimalt utrymme och ofta helt utan övre frånluftkanal. I bästa fall har man ett genomtänkt luftinlopp... Många båtar har motorrum som är klart skadliga för den stackars motorn som har det minst sagt "svettigt"(sedan blir det ännu värre om man har eftermonterat en F.V kylning och toppen nu är 85 gr varm mot tidigare 60 gr). Har satt en liten Jabsco 75 mm kanalfläkt i min båt (Contrast 33) i samband med ny större motor. Luftutsläppet sitter på akterspegeln. Motorrumstemperaturen vid insuget överskrider nu sällan 45 gr. Temperaturen bör inte överskrida 50gr. Då tappar motorn effekt, livslängd o t.o.m. laddningen blir sämre.. Fläkten har jag "bromsat" med ett motstånd så att den går på c:a ½ fart vilket räcker för att få lite cirkulation(en sån här fläkt suger mycket luft och ska snabbt ska kunna ventilera ut ev. bensinångor ur ett bensinmotorrum). Lämpliga motstånd finns hos typ Webasto/EB verkstäder. Man kan ju prova sig fram. Tror det var c:a 5 Ohm det blev... Man behöver bara skapa lite "forcerad" luftcirkulation. Arean på inluftkanalen (lågt placerat)är viktig så att man inte skapar undertryck i motorrummet. Dieselmotorn i sig behöver ju också mycket luft. //Stefan K, BTN
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Då SXK:s Stockholmskrets besökte Sjöbergs Marin och motor diskuterades frågan om behov av tilluft. Enligt expertisen bör arean på tilluftsventilerna vara 4 ggr större än arean på avgasutsläppet! Många segelbåtar har trångt motorrum och alldeles för liten tilluftskanal. Om man installerar frånluftsfläkt bör väl arean vara ändå större? Hur mycket större? Risken för undertryck bör väl inte underskattas. Tacksam för kommentar.
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:36

Stefan K:

Hej! Sa Sjöbergs inget om frånluftskanalen som ska finnas högt upp i motorrummet på en diesel? Har för mig att Volvo-P har rekommderat inluftkanalen enl. följande: 1,9 x Motoreffekten i kW = Arean i kvadrat cm En dieselmotoer på 20kW (27 hk) skulle då alltså behöva 38 kvadrat cm inluftkanal, vilket motsvarar ett runt hål på D=70mm. Detta gäller om det bara finns "naturlig ventilation". Sätter man dit en kontinuerlig fläkt på utluftkanalen så bör man kolla med motorleverantören och även mäta undertrycket vid maxvarv. En mätning är inte komplicerad om man nu får låna en mätare. Inluftkanalen måste självklart vara större än D= 70mm enl ovan om man sätter dit en sugfläkt. Att få in luft under motorn är dock vanligen betydligt lättare än att arrangera öppningar uppåt i en segelbåt. Det brukar ofta gå att göra stora öppningar bakåt så att motorn suger luft från t.ex. akterstuv. En "bromsad" utsugsfläkt kopplad till en sugslang som suger luft högt upp i motorrummet är ofta den enda möjliga lösningan för att motorn ska få en rimlig arbetsmiljö. Utsugsfläkten behöver absolut inte få till några enorma luftflöden för att dra ut den varma luften. Man kan definitivt "labba" lite själv med olika förkopplingsmotstånd så att det hela blir lagom. En utsugsfläkt på lågfart ger i alla lägen en oändligt mycket bättre ventilation än ingen fläkt alls. Har man bara "naturlig" ventilation så bör man iallafall mäta hur varmt det blir i motorrummet efter någon timmes körning en varm sommardag. //Stefan k, BTN
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Svar: Vi diskuterade aldrig placering av kanal. Jag har en Yanmar 27 hk med slang och avgasutsläpp 51 mm i diameter, dvs. 20 cm2. Då jag bytte från min gamla Bukh på 20 hk var jag tvungen att byta till denna avgasslang, den gamla var på 45 mm i diameter. Sjöbergs formel ger 4 x 20 = 80 cm2, vilket stämmer illa med Volvo Pentas tumregel. Vilken är rätt?
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:36

Stefan K:

Yanmar har säkert bra anvisningar för både in och utluft. Bifogar Volvo-P "idealskiss" som säkert är bra i de fall som man nu kan förverkliga den. Bifogar denna idealbild. Kan man inte få en bra naturlig ventilation som skissen så är en anpassad fläkt en väldigt bra lösning. Yanmar har t.ex. samma avgasslang 51 mm på 14, 21 och 29 hk modellerna så en dimensionering av inluftstorleken efter avgasslangens grovlek låter kanske lite "grovhugget" men det tycks ju ge "stora hål" iallafall och det är ju bra. Att dimensionera inluften ventilationen efter motorstorlek kanske är mer anpassat till hur mycket luft motorn behöver. Min splitternya 3-cyl motor på 30 hk med "Unit injectors" har förresten 45 mm avgasslang. Seglarhälsningar Stefan K, BTN
Bifogade filer
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:36

STURE:

Hej - ett litet räkneexempel för motorns luftbehov! En motor exvis Volvos MD17 - 26,5 kw har en slagvolym på 1,68 liter, ponera att vi kör för fullt med ca 3000 rpm. Per minut ges 3000 x 1,68 lit = 5040 liter (Dvs 5.04 m3) - Detta måste delas i 2 eftersom det är fyrtakt = 2,52 m3/min. På en timme dvs 60 minuter behövs i motorrummet 60 X 2,52 = 151.2 m3 luft (minst). Som jämförelse är en 60 m3 våning med 2,5 i takhöjd, innehåller 60 X 2,5 = 150 m3 volym. Denna luft måste in till motorn hela tiden då den går med 3000 rpm. Vilken fläkt klarar detta? Det som gäller är helst överdimensionerade luftintag - om det inte finns, blir det väldigt varmt i motorrummet och dieseln börjar få svart rök pga av för lite luft. Och till sist - vad gör en frånluftfläkt i detta läge? Behövs bara innan man startar en bensinmotor - sedan kan den stängas av för att inte konkurrera med motorns insug. För en 70 mm inv slang, är invändiga arean 0,3846 dm2 x 10 dm slang (antaget) = 3.85 liter/meter, det behövdes 2,52 m3 /min enligt ovan, dvs 2520 l/min / 3,85 l = 654,55 ggr/min luften ska passera igenom slangen. Ska vi se per timme så multiplicera med x 60 så fås = 39273 ggr /timme ? Detta kallar jag minst halv storm! Återigen - stora öppningar. Enligt O Nordell ovan "Enligt expertisen bör arean på tilluftsventilerna vara 4 ggr större än arean på avgasutsläppet!" Enligt S Kindeborg ovan "Har för mig att Volvo-P har rekommderat inluftkanalen enl. följande: 1,9 x Motoreffekten i kW = Arean i kvadrat cm" Motoreffekten på MD17 är 26,5 kw ger 1,9 x 26,5 =50,35 cm3 ger ca 7,1 cm i diameter (OBS inre diameter) S Kindeborg med 45 mm avgasslang borde ha x 3 som han säger dvs 135 mm insug - tycker det låter mycket rimligare och motorn går mycket bättre.
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:36

STURE:

Volvos installationshandbok säger följande. Motor invändig diam MD40A 140 mm TMD40A 140 mm TAMD60,MD70 168 mm TMD70, TAMD70 168 mm MD100,TMD100 168 mm MD120,Tmd120 194 mm TAMD120 210 mm