Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Flagad färg

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Tittade på en båt med en motor som suttit i båten sedan 2001 men gått endast ca 300 timmar. Tämligen nytt alltså. Trots detta såg motorn gammal ut pga att färgen spruckit och flagnat på i stort sett hela motorn, en Isuzu marindiesel (3cyl/29hk). Kan detta vara tecken på att motorn varit utsatt för något negativt (överhettning, ???, ???)? I övrigt var båten ganska sjaskig så man undrar om motorn vanvårdats på något sätt. Tacksam för svar. MVH Kjell-Göran

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Kjell-Göran, att färgen flagat behöver inte betyda att den överhettats, det kan också bero på att den inte hållits ren eller att den varit utsatt för vatten, tex pga läckage uppifrån. Tyvärr säger det yttre ingenting om motorns kondition för övrigt. En motor med perfekt yttre kan vara slut innuti och tvärtom, att den är välmålad kan vara ett sätt att dölja bristerna. Det kan vara bra att be en mekaniker se över den, göra ett kompressionsprov, kolla laddningen på generatorn, olje/dieselläckage, ev vatten i oljan, kolla om den är lättstartad, provköra den, kolla ev avgasrök, etc. Om ett kompressionsprov ger bra värden så har den säkert inte varit överhettad (åtminstone inte så att det gjort någon skada). Kostnaden för en mekaniker kan vara väl placerade pengar om priset på båten är rätt. Ett inte ovanligt förfaringssätt är att säljaren betalar mecken om du köper båten, medan du betalar om du inte köper den.