Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Erfarenhet av Radice foldingpropeller?

Leif Sundberg:

Är intresserad av erfarenheter från Radice foldingpropellrar. Jag läste för länge sedan att de har enklare legering och att konstruktionen är av lite äldre snitt. Priset är dock mycket bra. Ska ha den till en Yanmar YSB8 isf en begagnad propeller där kuggarna var dåliga från start. Är även intresserad av alternativa lösningar som ger maximalt kul per satsad krona och löser problemet (den nuvarande fastnar i bland, iof sig bara att ligga i neutral en stund men är det trångt så blir det stressande).

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:06

Magnus:

Det har konstaterats tidigare att då hade Radice en gulmetall som avzinkar / korroderar i sjövatten om den inte förses med zinkanoder. Konsekvensen av zinkanoder blir att kopparjoner inte kan avgå och bilda skydd mot havstulpaner, så propellern blir obrukbar efter ett litet tag, särskilt på västkusten. Slutsats: En propeller där inte tillverkaren kan ge full garanti UTAN användning av zinkanoder är ALDRIG prisvärd oavsett pris. Huruvida Radice numera har den tidigare legeringen eller ej måste kontrolleras innan köp.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Det är Radice som tillverkar huvuddelen av de foldingpropellrar som är märkta "Volvo-Penta" original. Dessa propellrar har f.ö. visat väldigt bra testvärden både på fram och back (oavsett 2/3/4 blad). Huruvida dessa är i samma gulmetall som deras egna propellrar är obekant. V-P propellrarna för S-drev är dock försedda med integrerade zinkanoder. Hälsningar Stefan K, orf. BTN
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:06

Magnus säger ovan "det har konstaterats" utan att använda källa. Sedan lämnar han några bergsäkra uttalanden som han markerar med VERSALER. Vem skulle kunna misstro en sådan man?

Jag äger själv en och köpte den på inrådan av två nöjda användare. Inga som helst problem med korrosion. Målar först med galvaniskt isolerande grundfärg typ International Prop-o-drev grund eller motsvarande från Hempel eller Jotun. Därefter med samma färg som resten av botten. Man får inte låta kopparfärgen komma i kontakt med propellern, det är viktigt.

Kraften när man backar är inte på topp, men den lär enligt ett tyskt test (se marinmagasinet.se) ha väldigt lågt motstånd när den är ihopfälld och eftersom det är seglar jag gör helst värdesätter jag den senare egenskapen högre än den första. Framåt är det ingen skillnad jämfört med den fasta. Den foldingpropeller som gör lägst vattenmotstånd som ihopfälld är den som kostar minst. Det är väl bra?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 01:06
Konstaterandet härrör från en Volvo-Penta 3-bladig propeller från 2001, tillverkad av Radiche, analys av utsågade bitar, i ett av Sveriges mest kvalificerade materialanalyslaboratorium. 
 
Mätning på tre blad och nav, medelvärden:
Koppar: 54,3%
Zink: 40,4%
Aluminium: =0,4%
Mangan 2,3%
Järn 0,95%
Nickel 1,69%
Denna legering kräver offeranoder för att klara havsvatten.
 
Om man målar en gulmetallpropeller med elektriskt isolerande färg så kan man sen nog måla den med en vanlig kopparfärg efteråt. Då är det troligen viktigt att man målar även offeranoden på  propellern, annars är risken att den skapar en galvanisk process som kastar av den isolerande färgen.
Däremot är det harmlöst att måla kopparfärg på en gulmetall även om man inte har isolerande färg, koppar och gulmetall kivas inte galvaniskt.
Däremot är det olämpligt att måla ett t.ex.S-drev med kopparfärg även om det är brännlackerat, för det är osäkert om S-drevets insida är lika vällackerat på sin insida.
 
/Magnus