Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
elsnurra

Peter Kjellman:

Hej, Jag funderar på att skaffa en elsnurra som hjälpmotor till min Rapid (segebåt 10,5x2m, 2,8ton). Eftersom båten seglar gudomligt kommer jag bara att behöva använda snurran vid stiltje under kanske 5 nm. Finns det någon erfarenhet av en sådan idé? Med vänlig hälsning Peter Kjellman

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Jag har själv funderat på elmotordrift men har ännu inte några praktiska erfarenheter. Kollar man webben så finns många åsikter om elmotorer i båtar. Inte minst i detta forum. När det gäller utombordare har jag bara sett en el-utombordare som kan driva en båt som din, och det är Torqeedo som finns i flera storlekar. Kolla sajten: http://www.torqeedo.com/en/hn/home.html
bengthallgren
Senast inloggad: 2024-04-13 - 09:28

Bengt Hallgren:

Jag har en liten Torqeedo som jag utvärderat på min hemsida www.asort.se , klicka på "Vårt liv på sjön med s/y Karissa" och på "elsnurra". Men Du behöver den större modellen till Din båt. Den har ej inbyggda batterier utan går på vanliga båtbatterier som är lättare att ladda än de inbyggda.
Kjell-Göran Be… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:02

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Glöm inte att använda rätt sorts batteri till snurran (inte ett startbatteri). Köp ett bra AGM-batteri (Leoch, Mastervolt) och en bra laddare. Vill man ligga i framkant kan man köpa LiFePO4-batterier men de är mycket dyra idag. Själv funderar jag starkt på att sätta in el-inombordare i vår Allegro 27. Många fördelar men också några nackdelar. Det finns många röster i ämnet men så är det väl alltid när ny teknik dyker upp. Lycka till, Kjell-Göran