Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Byte av motor i en Albin Alpha

Per Gustavsson Maritha Tjärner:

Vi har en Yanmar 1GM10 på 9 hk med en tvåbladig foldingpropeller i vår Albin Alpha. Vi tycker att motorn är lite för klen och skulle vilja byta till en större motor. Tacksam för förslag på motorer som passar utan allt för stor ombyggnad. Kan ett eventuellt propellerbyte göra någon skillnad? Hälsningar Per och Maritha

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:38

Stefan:

Hej Per o Maritha! Alphan har ju ett ganska litet motorrum.. Finns det ingen Alpha klubb/medlemmar som kan just Alpha? Jag tror att en lämplig motorr borde ligga på c:a 15-20 hk. Om t.ex en Volvo D1-20 går in så vore den säkert jättebra. En 3-cyl motor skulle jag nog satsa på om jag nu skulle byta. Hälsningar Stefan K
Lars-Olof Norlin
Senast inloggad: 2015-07-08 - 13:22

Lars-Olof Norlin:

I likhet för de flesta andra segelbåtar har propellern för stor stigning. 2- eller 3-bladig är därvid utan betydelse. Normalt är en erforderlig stigningsreduktion på 10 eller 15%. För stor stigning är som att köra bilen i uppförsbacke på högsta växel. Viss fartsänkning på kanske 5% kan påräknas vid stiltje, men ekipagets fart vid motvind och skvalpsjö blir i det närmaste oförändrad. D v s när man verkligen behöver motordriften. Bästa seglarhälsningar/LON
Lars-Olof Norlin
Senast inloggad: 2015-07-08 - 13:22

Lars-Olof Norlin:

Komplettering av mitt inlägg av igår. En effekt av en för stor stigning är att motorn inte förmår varva upp och kan följaktligen inte leverera angiven effekt. Ett enkelt sätt att avgöra detta är att mäta bränsleförbrukningen per timme. 4-5 hkr motsvarar ca 1 liter per timme. Orsaken till att man inte kan korrekt beräkna stigningen med utgång från båtens fart är att vattnet - som propellern ska greppa i och skruva sig fram igenom - efter att ha passerat båtbottnen respektive andra hinder längs skrovet har en avsevärt lägre framfart relativt propellern, den s k medströmsfaktorn. Sitter propellern i urtag vid roderstäven blir medströmsfaktorn ännu större. Meddela mig propellerdiameter samt stigning (brukar vara angivet på navet i tum) samt motorvarv och båtens fart ska jag gärna räkna på situationen. Återigen med BSH/LON
Bothnia
Senast inloggad: 2024-04-23 - 23:40

L-JL:

Hej Förutom Volvo och Yanmar så bör ni kolla t ex Beta Marine, Lombardini, Nanni, Sole, Vetus och Westerbeke. Några har adaptersatser för att ersätta t ex Volvo eller Yanmar. Motorer och backslag är gemensamma för flera av märkena. T ex finns Kubota- och Mitsubishi-motorer under flera namn, backslag från ZF och Tecnodrive är vanliga. Vet inte hur det är med deras S-drev. Alla märken troligen med bättre pris än Volvo och Yanmar - och med färre återförsäljare. Vilka reservdelar behöver man "normalt", oljefilter och impeller!? Deras svenska representanter hittar du på nätet. Viktigare än märket är nog själva installationen, med upphängning, axelkoppling, med mera och sist men inte minst propellervalet. Lycka till!
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:38

Magnus:

Er motor kan levereras med flera olika utväxlingar. Se: http://www.soverel33.com/Boat/Engine/Ch01/Info.html Säkerställ vilken ni faktiskt har genom att veva runt motorn på land med dekompressionshantaget aktiverat, och räkna hur många varv motorn behöver dras föör ett varv på propellern. Kontrollera sen vilken maximal diameter propellern får ha om ni lämnar minst 25 mm för bladspetsarna till närmsta del av skrovet. Ta också reda på vilken stigning/diameter er nuvarande propeller har. LO Norlin har absolut rätt i sin bedömning. Med ovanstående saker kända kan man rätt enkelt räkna ut om ni ligger så långt från optimum att ni behöver en ny starkare motor, eller om det räcker med ny propeller, alternativt ny utväxling, alternativt både ny utväxling och ny propeller. MVH Magnus
Maritha Tjärne… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:38

Maritha Tjärner Per Gustavsson:

Tack alla som har svarat på vår förfrågan. Vi kommer att ta till oss alla goda råd och börja med att titta på propellern. Vi hör av oss till dig Lars-Olof Norlin angående de tips du gav oss. Hälsningar Maritha och Per