Hoppa till huvudinnehåll
Uwe
Senast inloggad: 2023-03-09 - 16:34
Byte av motor

Jag äger en 27 " segelbåt, Inför nästa år tänkar jag eventuell byta motor.Jag har undersökt mark

naden. Det finns Volvo Penta, Yanmar, Vetus, Craftsman, Sole, Lombardini, Nanni, Beta och Rrun. Fastnader  för Lombadini eller Craftsman. Alla motorer har Kamdrev utan Lombardini sm har kamrem.Vilket är bäst? Kamrem eller Kamdrev?De flesta bilar har ju kamrem som måste bytas efter några år eller mil. Så är det ju också på Lombardini. Gör man inte det  kan det uppstå stora skador i motorn.Jag är väldig tveksam i valet av motor

 

M.v.h Uwe

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:14

Om man har en segelbåt med en dieselmotor som haft glykolvattenkylning i större delen av sin tid, och motorn körts såpass sparsamt som det oftast blivit för de som bara kör in och ut ut hamn, samt några halvdagsturer i veckan sommartid i ekonomifart, så är det inte alls säkert att den motorn behöver bytas. En renovering av topplock, spridare, ev. startmotor och generator, samt byte till ny avgaskrök kan vara absolut tillräckligt för minst 15 år till. 

Se de bifogade bilderna från min motor (Volvo diesel 2002) från 1988, tagna år 2013. Dels topplocket efter ventilslipning etc. och där ingen korrosion eller andra ålderstecken kunde synas. Dels ett cylinderlopp, där man kan se att slitaget är så måttligt att t.o.m. honingspåren från tillverkningen fortfarande syns, och där ingen som helst tendens till "vändkant" kunde kännas med nageln (efter 25 år!). Den går nu helt perfekt (vilket den iofs. alltid gjort) och ryker inte varken vid start eller gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om däremot motorn upplevs som för svag är det en annan sak. Visserligen kan man få lite mer effekt efter en renovering enligt ovan, men knappast nog mycket om den från början var lite i underkant.

 Här är en bra sida med fakta runt ev. motorbyten. http://www.nfseglare.com/?page_id=1241