Hoppa till huvudinnehåll
bw
Senast inloggad: 2012-03-30 - 17:29
Bypass oljefilter

Bengt Westerlund:

Min motor rymmer 10 liter smörjolja. Att byta olja är alltså inte bara besvärligt utan också en avsevärd utgift. Dessutom är oljeförbrukningen negativ för miljön. Enligt uppgifter från flera filtertillverkare kan man använda samma motorolja 10 - 30 gånger längre än vad motortillverkarna rekommenderar om man installerar ett bypassfilter. Ett sådant bypassfilter tar bort alla partiklar ner till en mikrometer och även allt vatten. Både oljan och motorn blir därför mycket renare än om man byter olja och filter på normalt sätt. Oljans tilsatser påverkas ej och det bildas heller inga skadliga syror i motorn, allt enligt tillverkarnas uppgifter. Det låter ju för bra för att vara sant och min fråga är om någon i SXK har praktisk erfarenhet av att använda bypassfilter i dieselmotorn och kan rekommendera bypassfilter i marina motorer. Bengt Westerlund b.a.westerlund@telia.com 08-4669076

Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:23

Arne:

Hei Bengt. Jeg har ikke selv erfaring med bypassfilter men har noen synspunkter. Som min gamle motorlærer sa så har aldri en motor gått i stykker på grunn av for ren olje. Det er alltid bra med filtrering og et bypass filter har den fordelen at det kan gå tett uten at det har konsekvenser for sirkulasjonen. Oljen blir slitt på flere måter. 1) du får diesel/bensin i oljen på grunn av konsensering og kald start. Dette tynner ut oljen og gir et økt oljeforbruk. Dette reduseres ikke av bypassfilteret. 2) Du får vann i oljen på grunn av temeraturvekslinger. De fleste moderne oljer kan oppta (emulgere)en del vann, nok til at dette normalt ikke er noe problem. Dette vil bypass filteret virke på. 3)Sot og partikler vil komme i oljen på grunn av forbrenningen. Dette vil bypass og seriefilteret redusere. 4) Det siste og viktigste grunn til å bytte olje regelmessig er slittasje på oljen. Oljen er som kjent lange kjeder av hydrokarbonmolekyler. Disse kjedene slites i stykker og molekylene blir kortere. Dette kan ikke noe bypass filter avhjelpe. Man ekserimenterer nå med svært lange oljeskiftsintervall på kjøretøy, noen som f.eks Toyota Previa med opp til 100.000 km. Erfaringen er at når oljen blir slitt øker oljeforbruket dramatisk. Konklusjon: Bytt olje en gang i året uansett og vurder om du vil koste på deg et bypassfilter. Kanskje motorens levetid øker fra 25 til 35 år. Den som lever får se. PS. Oljen som du bytter ut går til resirkulering og erstatter kun annen olje til et eller annet fornuftig fomål, så noen miljøgevinst er vanskelig å se. Arne