Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bullerdämpare

Olof Öhrström:

På min omega 28 sitter det en motorrumsfläkt. För att erhålla tillräckligt med luft till motrrumet så har förra ägaren monterat en vanlig plastventil med galler in till motorn vilket medför att motorbullret läcker ut i ruffen. Har någon något förlag på hur en bullerficka/dämpare kan skapas och monteras på insidan av ventilationshålet till motorrummet? Hålets diameter är ca 8cm och avståndet är ca 15cm till motorn. Tacksam för förslag //Olof

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej En motorrumsflaekt anvaends normalt foer att vaedra ut motorrummet foere start. Obligatoriskt 5 min med bensinmotorer. Ditt motorrum skall ventileras som foeljer: - en slang, min 75 mm, hoegt placerad, som ventilerar UT luft fraan motorrummet. Med eller utan flaekt. - en likadan slang, laagt placerad, som leder IN luft till motorrummet. Dessutom skall du ha en slang, som foerser motorn med foerbraenningsluft, dimensionerad foer motorns behov. Ingen av slangarna faar ledas till eller fraan boutrymmen! Din loesning har saekerhetsbrister, dels vid motorbrand eller avgaser och dels foer maenniskor och djur i boutrymmen (syreunderskott). Du kan behoeva ljudfaellor aven om slangarna monteras utombords. Hoer med en ventilationsfirma, annars kan du bygga laador i plywood med bafflar (skaermar) som laater luften passera men bromsar ljudet. Vv och bortse fran stavningen. Jag sitter vid en dator utan svenska tecken. KJELLF
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:02

Björn J.:

Ingen lösning kanske på ditt problem då ett motorrum skall venteileras utifrån. Men i allmänhet kan jag tipsa om fläktar som väsnas, det kan vara i båtar, husvagnar, husbilar eller i stationära datorer, varhelst olika fläktar skapar oljud. Koppla två likadana fläktar elektriskt i serie. De får då halva driftspänningen, alltså 6 volt i ett 12 voltsystem. Fläktarna roterar då teoretiskt med halva hastigheten och väsnas mindre, men då man har två fläktar som samarbetar minskas inte luftmängden nämnvärt (beror ju på hur de är monterade). I en dator har jag en insugsfläkt och en utblåsfläkt, mindre oväsen, något mindre luftflöde men ingen temperaturhöjning. Liknande lösningar kan säkert också ordnas i motorrum, eller i ruffen. I ett motorrum i en segelbåt är det nog bäst att ordna med sjävventilation. Så vitt jag vet är det väl bara motorrum innehållandes en bensinmotor som måste ha en evakueringsfläkt, som då kan ventilera bort bensinångor från förgasaren. På min motorbåt har varvet löst detta genom en vattenavskiljande box under sb skarndäck, därifrån två 75 mm slagnar den ena in i motorrummet den andra evakuerar luften därifrån. Motorrummet är helt avskiljt från övriga utrymmen ombord. Som också Kjell skriver måste man ju tänka på att det skall tillåtas passera lika mycket luft in som ut.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

....är också att hålla ner insugningsluftens temperatur. Rekommenderad temp, max 20 gr. högre än "uteluften".