Hoppa till huvudinnehåll
Najaden114
Senast inloggad: 2014-01-03 - 13:00
Bogpropeller

Jan Andersson:

Skall köpa och installera en bogpropeller till min HR352. Hur kraftig motorn skall jag välja? Vilket fabrikat passar bäst? Kanske är det någon som nyligen installerat en bogpropeller i sin HR352.

Magnus G (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Magnus G:

Jan, I vår 352:a har vi 4 hkr med batteri placerat i fören. Effekten räcker i de flesta situationer men rekommendationer finns säkert att följa. Du bör fundera på var och hur du skall placera reglaget tycker jag för det är en smula svårplacerat. Ligger i Gbg om du vill titta. /Magnus G
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

4 hk i den båten låter rimligt, kanske 5 hk, om det finns sådana. När jag skulle välja bogprop. i en betyligt kortare och lättare båt frestades jag att överdimensionera då prisskillnaden inte var så stor, men försäljaren sade att man inte skulle ta till mer än vad som behövs eftersom rörelserna i sidled då kunde bli för kraftiga och att det hade inträffat tillbud då man slagit omkull besättningsmedlemmar som stått på fördäck då bogprop. manövrerats. Ang. regalget till bogprop. så har jag placerat mitt så att man når det med höger hands pek- eller långfinger samtidigt som resten av handen vilar på ratten. jag vet inte om din båt har ratt, men tror det.. och i så fall på en pedistal, där det kanske inte finns plats att montera som jag gjort. På båtmässor har jag sett monteringar där man måste sticka in armen/handen mellan rattens ekrar för att nå reglaget, jag kan tycka att det ser läskigt ut, men det kanske funkar i en segelbåt? Kanske det kan funka med en fotmanönrerad kontakt? Hur som helst så bör bogprop. reglage vara försett med någon form av säkerhetsströmbrytare, som man kan stänga av när man segarar på öppna vatten eller då båten ligger i hamn, en del har detta i original som en strömbrytare eller nyckelströmbrytare. En variant är att koppla bogprop manöverström över tändningsnyckeln, så att man bara kan manövrera den då motorn är i gång. Men sammanfattningsvis så tycker jag att man lätt skall kunna nå reglaget, antingen samtidingt som man vrider på ratten, eller manövrerar motorns teleflexreglage. En tanke som slagit mig är att välja ett teleflexreglage med knapp för powertrim, och istället för sådant ansluta bogprop. manöverström till den vippströmbrytaren i handtaget.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Jag håller inte med om "inte för stark". Jag skulle vilja säga "så stark som möjligt". När är det som du behöver bogproppen mest? Jo när du skall hålla upp båten mot vinden vid tilläggning i stark sidvind. Då behövs vartenda litet kilo som du kan pressa ur proppen. Om det får plats, välj en 185 mm tunnel, så har du många alternativa maskiner att välja på sedan.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Gunnar S:

Håller med Jörgen om att en bogpropeller skall vara stark. På min (42 fot) båt har jag en 7,5 Hk som också kan slå omkull folk på fördäck om man inte passar sig. Men man får väl hålla i sig... Vad som är viktigt att kunna vrida båten i riktigt hård sidvind - det är ju då bogpropellern behövs! Jag såg en gång en Nauticat 38 (?) med för liten propeller krascha in bland aktrarna på en massa förtöjda båtar - propellern ylade och skrek och gjorde en massa skum. Men vinden var för hård. Inget skoj. Särskilt inte när vi gjorde samma manöver 10 min senare utan problem.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Gunnar S:

Håller med Jörgen om att en bogpropeller skall vara stark. På min (42 fot) båt har jag en 7,5 Hk som också kan slå omkull folk på fördäck om man inte passar sig. Men man får väl hålla i sig... Vad som är viktigt att kunna vrida båten i riktigt hård sidvind - det är ju då bogpropellern behövs! Jag såg en gång en Nauticat 38 (?) med för liten propeller krascha in bland aktrarna på en massa förtöjda båtar - propellern ylade och skrek och gjorde en massa skum. Men vinden var för hård. Inget skoj. Särskilt inte när vi gjorde samma manöver 10 min senare utan problem.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Björn J.:

Således olika referenser. Klart iallafall att propellerns effekt skall anpassas efter båtens tyngd och längd. Men då bogpropellrarna, de elektriska iallafall (vad jag vet) saknar varvtalsreglering, utan bara har sb-0-bb så kan det ju ändå bli så att man slår ikull förskeppsgasten i en lätt båt med för kraftig bog.prop. Det är ju också så att en starkare bog.prop drar mer ström, men eftersom den bara går korta stunder dessutom när motorn är igång och generatorn laddar kanske det inte spelar så himla stor roll. En annan åsikt jag har som kanske också kan vara spektakulär; är att INTE ha ett batteri till bog.prop. (eller fördäcksmont. ankarspel) i förskeppet, jag är av den åsikten att jag inte vill extra vikt där och inte risk för läckage av syra eller gas. Jag har då istället dragit ordenligt överdimensionerade kablar fram till förpiken från batteribanken midskepps. Men åsikter om detta och allt annat är ju som bekant som den kroppsdel vi normalt sitter på...
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Gunnar S:

Har inte heller något batteri föröver, men båten har iofs ett 24V-system så strömmarna/kabelarean kan halveras jämfört med 12V. Den ökade strömförbrukningen för en större bogropeller kan du bortse ifrån. Normalt används propellern några sekunder åt gången. Jag kan se laddningsströmmen/spänningen från styrplatsen på min båt och ser att även yvigt användande av propellern kräver bara någon minuts motorgång för att återställas. 7,5 hk = 5,6 kW. 30 sekunders användande plockar ut knappt 4 A ur batterierna vid 12 volt! Med risk för att tjata: Argumentet att ha en svag bogprop för att inte folk på däck skall riskera att falla är ju nästintill dumt! Bogpropellern är en ju en försäkring för att du skall kunna manövrera en stor och tung båt i trängda situationer. Och en situation blir sällan trängd i bleke eller svaga vindar. Det är när kulingbyn kommer, hamnen är trång och du inser att du inte har en chans att vända båten utan att driva ner på något dyrt, vasst eller grunt du BEHÖVER bogropellern. Folk på däck får väl instrueras att hålla i sig, precis som de får instrueras att inte snubbla eller halka på något och falla överbord.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:57

Seawolf:

Egentligen har man 'råd' att bara ha 25% så stor kabelarea med 24 volt som med 12 V. Vid dimensioneringen har man ju en acceptans att tappa t.ex. 1% spänningsfall. Denna procent är ju dubbelt så stor för 24 V som med 12V. Strömmen med 24V är halva av den för 12V. Alltså klarar man sig då med 25% av kabelarean.