Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Trävagga

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Finns det någon som har en skiss på en trävagga till Allegro 27? Behöver ha den klar innan den tilltänkta båten kommer på lastbil för placering på tomten. Tyresövaggan är ju bra och dyr. Det går väl lika bra med en i trä. MVH Kjell-Göran Bergendahl

Kjell-Göran Be… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:31

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej Kjell-Göran Det går bra att göra en vagga i trä. Det bör vara tryckimpregnerat och väl tilltagna dimensioner. Spika inte ihop den utan använd bult, gärna karosseribult. Bra om Du kompletterar med ställskruvar med rejäla plattormot skrovet för att få rätt avlastning. Marken är sällan helt plan. Ett alternativ som jag själv tillämpat i många år är att i stället för vagga ställa kölen på två kraftiga balkar och sätta spännband mellan balkarna och båtens reling. Detta är snabbt, billigt och mycket effektivt. Beroende av skrovformen kan det behövas ett par enkla stödbockar i för och akter. Jag kan sända en bild på min 6 tons yawl med det systemet som jag använt i 25 år om Du kontaktar mig på nedanstående emailadress. Gunnar Berndtson SXK-S Tekniska kommitté gunnar.berndtson@telia.com
Rasmus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:31

Rasmus:

I Danmark er der et bådstativ i træ, som er meget udbredt. Det kaldes "Bådnyt"-stativet, fordi magasinet Bådnyt bragte byggetegninger til stativet i et af deres udgivelser. Stativet kan reguleres og justeres til mange forskellige både og virker stabilt og stærkt. Se følgende adresser for byggetegninger, materialeforbrug mv.: http://www.maximalt.dk/Artikler/Stativ.htm Held og lykke! :-) Rasmus