Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Tömma toatank med övertryck?

Fredrik:

Jag håller på att renovera toasystemet och funderar på om följande idé angående tömning av toatanken till sjön är en bra eller dålig idé samt vilka eventuella erfarenheter andra har av en sådan lösning. Tanken sitter nästan i sin helhet under vattenlinjen och töms till sjön med en pump. Slangen från toan ansluter till tanken vid dess ovankant. Tömningslangen ansluter till tankens nederkant och p.g.a. att skrovgenomföringen sitter nära tanken måste slangen dras runt i en "ögla" för att pumpen ska få plats på slangen. "Öglan", och det begränsade utrymmet, medför att minst två vinkelrör måste monteras vilket ökar risken för det blir stopp i systemet. Pumpens backventiler är också en riskfaktor vad det gäller stopp i systemet. Utrymmet är begränsat och den annars naturliga lösningen att placera tanken ovanför vattenlinjen vill jag helst undvika. En idé är att låta slangen gå direkt från tanken till skrovgenomföringens ventil och att placera en pump parallellt med en kulventil på avluftningsröret. Genom att stänga ventilen på avluftningen (och en ventil på slangen från toan) så borde tanken kunna tömmas med luftpumpen. Det övertryck som krävs som mest är vattenpelaren som motsvaras av avståndet från tankens botten till vattenlinjen. Fördelar som jag ser det: + Kort slang med stor krökningsradie från tank till skrovventil. + Ingen pump på tömningsslangen där saker kan fastna. + Om det trots allt blir stopp och nivån i tanken är under vattenlinjen så kan trycket från sjön användas för att spola ur tömningsslangen utifrån. Nackdelar: - Två extra ventiler att manövrera vid tömning av tanken. - Om skrovventilen öppnas innan luftingsventilen stängts så fylls tanken upp med sjövatten vilket medför extra pumpande. - Om skrovventilen öppnas (eller läcker) och ventilen på toaslangen inte stängs så finns det en viss risk vid sjögång eller krängning, att sjövatten rinner till toan då slangen från toan ansluter till tanken precis ovanför vattenlinjen. En läckande backventil i toan kan då medföra en både obehaglig och farlig situation. Risken för detta är förmodligen liten. Funderingar: Med pump på tömningsslangen hörs det från tanken, och känns på motståndet i pumpen, när tanken är tom. Kommer det att märkas när tanken är tom om pumpen sitter på avluftingsröret? Vilken sorts pump bör användas? Vad tror ni om denna lösning och har någon erfarenhet av en sådan? /Fredrik

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej,Fredrik! Flera danska X-båtar har den principen för tömning. Tittade senast på en X-332 med så´nt system. Tanken satt i och för sig ovan V.L. men tömningspumpem var en vanlig Gusher membranpump som suger luft i ena änden och ger tanken övertryck ur den andra. Har fattat att det fungerar utmärkt. När man gör man om sådant här så bör man absolut sätta ett T-rör på slangen mellan utloppskranen och tanken och dra upp till en sugtömningsstos på däck. Det är väldigt bra att ha(krav likt Finland kommer på sikt även för Sverige) och dessutom väldigt enkelt att använda vid ev. stopp (detta av egen erfarenhet sommaren 2006). Glöm inte att samtidigt gå upp till d=12 mm på ventilationsslangen. Stefan K, BTN
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:19

Fredrik:

Tack för svaret. Det lät ju positivt. Jag kommer att gå vidare med att bygga om systemet enligt ovanstående. Den nuvarande tömningspumpen Gusher 10 kommer då att återanvändas. /Fredrik
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:19

Stefan:

Jag bor i Finland och har endast sugtömmning, och inte möjlighet att pumpa i havet. Men på grund av att jag har längre sesong än sugtömningsstationerna (som fryser till is ibland) har jag löst tömningen så att jag sätter en lös pump i suganslutningen på däck och pumpar skiten i en tunna som jag tar hem och tömmer i skitbrunnen. Det funkar mycket bra. Jag bruka nog ha pumpen med i båten om jag skulle bli tvungen att tömma i nödfall nån gång, me det har jag inte behövt ännu.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:19

Kjell:

Hej Fredrik, såg att du fick ett tips om diametern på ventilationen när det gäller vakuumtömning via däcket. Har själv installerat en septitank i vår och hela tiden fått expertråd om ha minst 19 mm i diameter på ventilationen. Det är stor risk att tanken kan implodera i annat fall. MVH Kjell
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:19

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej! Precis som Kjell skriver så skall innerdiametern på ventilationsslangen vara minst 19 mm(Ursäkta att jag av misstag skrev 12 mm i mitt inlägg 25 april). När jag gjorde om min septictank (i min f.d. Contrast 33) så lät jag ventilationsslangen bilda en slinga så att det blev ett "vattenlås". Detta medförde att lukt inte kom ut från tanken i den förhållandevis grova ventilationsslangen. Det tycktes fungera bra och det var sällan som det luktade något alls. Kolfilter eller dyl. kan ju inte användas. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN