Hoppa till huvudinnehåll
deltan
Senast inloggad: 2020-06-23 - 13:55
Toalettskötsel

Jan Näsmark:

Vad behöver man göra för att förbereda sin toalett med septiktank inför vintern??

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:48

Björn J.:

Töm tanken på bästa sätt innan upptagningen. Häll 5-10 liter glukolblandning i toastolen, pumpa ut nästan alltihop till tanken, låt detta stå kvar till våren. Se till att toautrymmet är ventilerat under vinteruppläggningen. Somliga häller också i medel i toatanken som löser beläggningar som urinet orsakar, minns inte vad, men sök här på detta forum, frågan har diskuterats x flera. Sedan skall man ju också göra rent toastolen, men det är ju inte specifikt bara för båtbruk... Möjligen kan du också passa på att byta packningarna i pumpen, eller öppna bara pumpen och smörj pumpens kolv och packningar med litet vaselin (gäller handpump). Det viktiga är ju att inget vatten står kvar någonstans som kan frysa och orsaka frostsprängningar, det gäller då i toaskålen, pumpen och toatanken. Blanda alltså till en bra glukolblandning, kanske samma blandning som du konserverar motorn med, jag brukar samordna motor- och toakonservering, då den ju går till på nästan samma sätt.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jag haver under de senaste 30 åren "bara" pumpat toan "torr". Stoppat ner några pappershandukar som "veke" i toan. De suger upp det "sista" som dunstar bort. Jag har inga sömnlösa nätter om glykolen är skadlig för packningar etc i toan.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:48

Björn J.:

När jag hade köpt båten 1996 bytte jag samtliga packningar i toan. Förra året bytte jag den stora "backventilen" i avloppet, och i år bytte jag samtliga packningar i pumpen (det var sista gången eftersom det inte längre finns några reservdelar, PAR, röd etikett) och varje vinter har jag haft glukolblandning i toan. Om då packningarna håller i mer än 10 år får man väl ändå vara nöjd, det är ju främst den stora O-ringen runt pumpens kolv och just "backventilen" med de tre slitsarna i avloppet som tar mest stryk, och här märks det med en gång om de är slitna då pumpverkan försämras. Någon gång har jag smort in kolven med vaselin och några andra gånger har jag hällt i vinylglans (sommartid), då går det betyligt lättare att pumpa (tills vinylglansen är bortsköljd). Jag tror inte att glukolen är så där jätteskadlig för dessa gummipackningar. Men det är ju klart, om man kan hålla sig borta från glukol så är ju det bra, inte minst ur miljösynpunkt.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:48

Lars-Göran Sandgren:

Jag brukar hälla i en skvätt spolarvätska i toastolen. Det är allt (förutom normal rengöring). I systemet finns i övrigt inga fickor där det samlas vatten. Någon droppe matolja i första pumptagen på våren mjukar upp pumpningen. 20 år sedan jag bytte packningar.