Hoppa till huvudinnehåll
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56
Toalett-tömning, säkerhetsventil

Bo Edvinson:

Det talas ofta om det stora undertryck som kan uppstå vid landbaserad tömning. Finns det risk att pumpar och ventiler i båtens toalettsystem kan skadas av undertrycket. Tankluftningen skall, enligt någon standard, vara 19-25 mm och bör väl normalt reducera undertrycket. Men om något inte fungerar som det skall. Finns det skäl att montera en avstängningsventil mellan pump och tank.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:22

Magnus:

Det som drabbas i absolut första hand om man utsätter septiktanksystemet för undertryck är själva tanken, därnäst eventuella alltför mjuka slangar mellan sug-däcksförskrvning och Tanken. Tanken har ju normalt en avluftning som släpper ut/in luft vid normal hantering av tanken. De tömningsstationer som nu är på gång kan emellertid suga så kraftigt att äldre avluftningar (som kanske med åren satts igen partiellt) inte hinner med. I så fall kan septiktanken implodera av undertryckskrafterna. Man bör därför se över dimensionerna i avluftningen, (19 mm innerdiameter). Man skulle hypotetiskt kunna tänak sig en tillräcklgt grov vaccuumventil som skyddar mot implodering också, men det blir nog dyrare, krångligare och mer underhållskrävande på sikt än att se över avluftningens dimension.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:22

Björn J.:

Hej! Är det någon idé att ens tänka på att modifiera mitt toasystem för landtömning? då jag har en mer än 20 år gammal pvc-tank. Den tanken är rätt så mjuk och sunkig redan idag... hade väl tänkt att ta med den som mall åt nån rostfriplåtslagare... Men enligt artikel i PB så funderas det idag om olika lagförslag, det ena frikänner min båt pga ålder, det andra frikänner den pga. längd och bredd, så det är väl kanske bara mitt eget miljösamvete som avgör om bankkontot skall dräneras på några tusenlappar för tank, slang, trevägskran och däcksgenomföring. Sedan är det ju ett riktigt "skitjobb" då tanken ligger längst ned i kölsvinet och de mindre flexibla 38mm armerade slangarna är dragna under diverse svårdemonterad inredning. Kontens, är det lämpligt att suga ur en gammal pvc-tank?
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Björn J ! Nej, en 20 år gammal oarmerad plasttank går nog på övertid ändå. De blir spröda. Byt till rostfri tank om du ändå ska bygga om systemet. Till dess akta tanken... Det finns på marknaden ventilationsbeslag för 19 mm slang, men har nån sett en ventilator för 25 mm slang ? Kryssarhälsningar, Björn G
Johan S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:22

Johan S:

Vad hindrar att använda en vanlig bordgenomföring för ventilation? Mina erfarenheter säger - undvik ventilatorer för septictank. Dom är bra för vatten o dieseltankar med sil/motsv. för att undvika att det kommer in skräp men denna sil - vad ger den för effekt om tanken är full och det åker papper i avluftningsslangen? Stopp! På min nuvarande franskbyggda båt har man fattat detta och har helt vanliga bordgenomföringar. Tack Beneteau-koncernen för att jag slipper igensatta silar i ventilatorer:-)