Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
TOA KONSERVERING

Peter:

Hur konserverar ni toaletten för vintern? Skall man, efter tömning av tank och stol, sätta lite glykol i toastolen för säkerhets skull, eller räcker det med att torka torrt?

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 12:19

Stefan:

Hej, Jag brukar sätta toans sugslang i en burk med glykol/vattenblandning och spola toan med detta. På detta sätt skyddar man även sugsidan på toan. Man kan spola flera liter för då får man också septiktanken skyddad för kölden. Hälsn Stefan
Kenny (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 12:19

Kenny:

Jag har en manuell Jabsco med rostfri septitank, jag spolar igenom systemet med färskvatten efter torrsättning lämnar alla kranar öppna, tömmer toan på vatten finns en röd plast plugg som man lossnar och pumpar sedan tills det slutar komma vatten, har sedan i lite matolja i pumpen för att smörja packningarna.Detta har fungerat utan anmärkning för mig i flera år, om du känner att du vill ha i något så ha i rödsprit som är miljövänligt till skillnad mot glykol. M.H.V Kenny
jl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 12:19

jl:

Man skall undvika att ha glykol i toaletten då detta kan förstöra packningarna. Gör som ovanstående har gjort istället för att tillsätta glykol.
johansson.onsala
Senast inloggad: 2012-01-09 - 20:45

Lars J:

Hej, Jag gör som Stefan men med spolarvätska i stället. Hör ju på namnet att det är rätt!
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag sprutar in litet siliconspray i den torlagda pumpen. Det har visserligen ingen frostskyddande effekt, vad jag vet, men packningarna håller sig mjuka.