Hoppa till huvudinnehåll
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41
Toa

Lennart Heyner:

Tack för en utmärkt artikel på "Båtteknik"om toalettsytem för båtar. Har Anders Meiton eller någon annan synpunkter på bruk av ättika istället för vinäger i toasystemet? Var finner man enklast teflonbaserad mineralolja?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, på begäran av Zsofia Ganrot:

Hej Lennart, här kommer några tankar kring ättika, vinäger, vitvinsvinäger....... ALLT är egentligen ättika i grunden. Det som skiljer är hur mycket ättika som finns i dessa. Vanlig hushållsättika är 24%-ig (dvs innehåller 24% ättiksyra) och riktigt irriterande vid inandning samt frätande på plast och metall. Jag rekommenderar inte i min skrift, eftersom den fräter allt utom rostfritt stål. Folk kan få problem i slangar, plasttanken, mm OM DE INTE SPÄDER UT ordentligt (frätskador, förkortar livet rejält på plast och metallkomponenter). Att laborera på båtar med syraspädningar tror jag folk inte vill syssla med...därför skrev jag att VITvinäger eller VITVINS vinäger (som är ju samma sorts ättika) används. Vinäger innehåller 4-6% ättika, dvs mycket mildare än hushållsättikan och vid en sådan koncentration får man inte frätskador på plast och metall, men effekten är detsamma (något långsammare dock). Dvs man löser upp fällningar, salter, i toalettens rör, tank, mm. Intressant kanske att veta att fram till 1925 hade vi inte "vinäger" i Sverige...dvs allt hette ättika. Vitvinäger eller vitvinsvinäger....det är viktigt att vinägret är VIT, eftersom den inte innehåller tillsatser som t.ex. sirap, färgämnen, som är kladdig och bara sätter sig i toastolen eller i rör samt färgar porslin. Varför heter ...VINSvinäger? För att denna "ättika" görs genom jäsning av just vindruvor. Den sorten är mest utbrett i handeln. Annars vit vinäger kan man göra genom jäsning av andra frukter också, som t.ex. äpplen, päron. Fortsätt använd ättika om du är nöjd med den, du troligen späder ut den (ca 4-5 ggr den 24% hushållsättikan) och då är inga problem alls, det är precis som med vitvinsvinäger. Teflonbaserad mineralolja enklast kan du köpa i cykelaffärer(cykelolja) eller från låssmed(låsolja). Viktigt att kolla innehållsförtäckningen där det skall stå antingen "teflon" eller PTFE (som är förkortningen för teflon). Specialaffärer för båttillbehör brukar ha den också. Jätteroligt att du uppskattade artikeln! Tack! Vänliga hälsningar, Zsofia Ganrot (författaren till artikeln)
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Hej! Efter att ha läst den mycket intressanta artikeln om toasystemen har jag en fråga! Jag har tidigare lärt mig att man inte skall smörja toastolen med mineralolja eftersom gummidetaljerna (oftast) inte är av oljebeständigt gummi. Likaså har jag fått lära mig att man inte skall använda gykoler till frysskydd av toastolen av samma skäl. Jag vill gärna få kommentarer till dessa påståenden! Mvh Torbjörn Lindahl
Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 10:36

Roger:

Om man tittar i Jabscos servicemanual så står det följande: "CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based." Det tolkar jag som att toaletten inte tar skada av glykol. Sevicemanualen hittas på nedan länk. http://www.jabsco.com/files/29090_-_29120_-_3000_datasheet.pdf
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 10:36

Sambal:

Jag har sedan 1992 alltid använt spolarvätska som frysskydd i min toalett. Det lärde jag mig av båtens föregående ägare. Spolarvätskan skadar av naturliga skäl inte gummit i pumpen men är lika effektivt som glykol för frysskyddet. Och miljövänligt.