Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Tips på lackfärg

Rob:

Hej, Tacksam för tips på lackfärg till mina färgade ränder på friborden. Jag har funderat på International Toplac eller Perfection. Mina funderingar är... - hur lätt (eller svår) den är att stryka - hur slitstart den är (fendrarna kommer att ligga mot) - tål den maskinpolering Tacksam om man kan ta del av era erfarenheter. mvh Rob

Bo Hedqvist
Senast inloggad: 2024-02-28 - 14:42

Bo Hedqvist:

Jag har tidigare använt Toplac till rufftaket på vår gamla Vindö. Lätt att stryka ut, flyter ut bra och ger inga "penselränder". Man får passa sig att lägga på för tjockt, då vill den gärna rinna, som all färg. Till helgen planerar jag att måla färgranden högst upp på friborden på vår "nya" båt, som blivit matt och trist efter 17 år. Kommer att satsa på Toplac igen. Kommer att göra som när jag fernissade den gamla träbåten - lägga på färgen med en fin rulle och sedan snabbt stryka ut med en bra pensel, en ganska tunn, rätt bred pensel. "Moddlare" tror jag målarna kallar den sorten. Att lägga på färgen direkt med pensel är inte lämpligt - det blir alltid ojämt tjock och större risk för rinning och gardiner. Återkommer med erfarenheter.
Bo Hedqvist
Senast inloggad: 2024-02-28 - 14:42

Bo Hedqvist:

I lördags lade jag på ny färg på in blå rand överst på friborden. Mattslipade, torrtorkade (borde haft klibbduk) och tvättade med rödsprit, maskerade noggrannt och lade sedan på färgen med rulle och strök ut med en bra pensel. Blev kanonbra! Toplac är lätt att arbeta med, penselspåren flyter igen fint och rinner inte om man inte lägger på för tjockt. Det är klart - finish som sprutlackerat blir det ju inte, men fullt godkänt för mina krav...
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 20:26

Stefan K:

Hej! Jag skulle absolut måla Perfection 709 med planstrykare (förutsätter att du har en plastbåt). Enkomponentfärg typ Toplac är dålig mot fendernötning och tål t.ex. inte acetontorkning (1-komponentfärger tycker jag är betydligt lämpligare för träbåtar). Tips! Tejpa först med smal 3M plasttejp(kan köpas på bil-lackverkstäder =stripe-tejp) som ger skarp kontur, då undviker man också att färgen rinner in under tejpen. Perfection rinner betydligt lättare in under maskeringstejp än Toplac. Sedan bred vanlig maskeringstejp så att man har lite vingelmån. Den smala plasttejpen kan också böjas på ett mycket bättre sätt runt ex. vis hörn än vanlig maskeringstejp. Perfection stryks sedan 2-3 ggr med lätt slipning med 800 papper mellan de tunna skikten. Det går att få otroligt fin finish om man stryker tunnna lager med en planstrykare. Dessutom är polyuretanfärger slitstark mot nötning, fäster bra och håller sig blank i många år. Lycka till! Stefan K, BTN