Hoppa till huvudinnehåll
Flying
Senast inloggad: 2024-03-06 - 19:56
tett toa

Per hertzberg:

Har kjøpt bruktbåt og det viser seg at taoen er nesten tett. Forutsatt at det ikke er avleiringer, men for mye papir og annet avfall i tanken - finnes det noe kjemikaler som løser opp dette uten å skade slanger?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:01

Björn J.:

Hej! Ursäkta om jag uttrycker mig litet i bokstavlig mening, då detta ämne tenderar att bli litet "skitsnack"... Toaletter ombord som fungerar tillför ju båtlivet ett stort mått av bekvämlighet, men då de inte funkar blir det ju istället en mer än dubbelt så stor källa till irritation. Om man själv har orsakat stoppet i toan är det en sak, då det är lättare att ta hand om sin egen skit än om man köpt på sig en båt med annan besättnings fekaliteter ombord... Per, du har såväl min empati som min sympati! Är det i själva toapumpen, i tanken eller i slangen mellan tank och toa det är stopp, eller i någon tömningspump eller liknande? Vad är det för modell på toaletten? Min erfarenhet grundar sig på Jabasco och PAR, men flera toaletter eller deras pumpar ser ungefär ut på samma sätt, men inte alla. Oftast blir stopp i backventilen alldeles efter pumpen. PAR har här en konisk backventil av något slags gummimaterial, i denna koniska backventil är det tre slitsar, det kan bli stopp med för mycket papper etc, men det vanligaste är att dessa tre slitsar inte sluter helt tätt, det blir inget baksug, eller ingen pumpverkan i toan. Denna backventil blir liksom en "flaskhals". Utebliven pumpverkan uppkommer då någon i besättningen envisas med att eliminera något som vi på svenska kallar för "harlortar" (=avföring från haren, exempelvis Lepus timidus ;-) ) det vill säga små hårda kulor som fastnar i backventilens slitsar. Lösningen på det problemet brukar ligga på det personliga planet då vederbörande besättningsmedlem ordineras katrinplommon eller annan laxentia. Jag har också råkat ut för, i naturhamn, att det fastnat alger i toapumpen, sådana som ser ut som "kolasnören" från firma Malaco. Möjligen är det "Durvillaea antarctica" kanske annan art, hursomhelst så är det då bara att stänga alla ventiler, och skruva isär pumpen för att rensa mekaniskt. En bättre bottensil vid intaget till spolvattnet kan avhjälpa detta problem. Om stoppet stitter i slangen mellan toa och tank är det nog dessvärre bara "mekanisk rensning" som gäller, eller lika bra att byta ut hela slangen. Samma sak om det istället är den utgående slangen från tanken. Efter tanken brukar det finnas en tömningspump (om du inte har tömning genom däcksgenomföring till landbaserad anläggning), kontrollera denna pump, oftast en större membranpump manuell eller elektrisk, men jag har på amerikanska båtar (vilka Gud borde förbjuda) sett kraftfulla kugghjulspumpar dessutom med en roterande kniv. Förutom att kvaliten på amerikanskt vis varit bristfällig, har själva grundkonceptet varit bra. (jag är dessvärre ganska kategorisk då det gäller amerikanska båtar och tillbehör, troligtvis subjektivt) Sedan själva tanken... Finns det en manlucka/inspektionslucka på tanken? Jag själv råkade en gång ut för att det blivit stopp i själva utloppet på tanken, här satt det en massa papper, avlagringar och annan "skit" i ordets rätta bemärkelse, bara att ta på sig ett par gummihandskar och rensa/plocka bort, ett mindre trevligt jobb. Om båten ligger i hamn eller står på land kan du ju kanske ta hjälp av en högtryckstvätt och spola ordentligt inuti tanken och dess anslutningar, det funkar bra! Glöm inte tankens avlufning och dess bordsgenomföring, även här kan det bli obstipation! (=förstoppning). Möjligen kanske det finns något "lösningsmedel", en basisk lösning typ, propplösare/kaustiksoda kan nog inte rekommenderas i marina sammanhang, men annars funkar varmt vatten under tryck ganska bra. När du ändå håller på och skruvar i pumpar och anslutningar, passa då på att byta samtliga packningar, till de nyare PAR/Jabascopumparna (de med blå text på etiketten) finns det renoveringssatser. Ja, hoppas du "löser" problemet och iallafall, kanske, något av mina råd, eller dåd, kan hjälpa dig! För du har ett riktigt "skitjobb" framför dig!
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Per På BTN sidan finns en del goda råd, här är länken. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/skrov/Toa/toasyst.pdf Hälsningar Ove

Flying
Senast inloggad: 2024-03-06 - 19:56

per hertzberg:

Takk for gode råd! Kjemikaler fra rørleggern gjorde nesten hele jobben sammen med mye skylling/spyling. Bruk ikke resirkulert papir - det løser seg dårlig opp og blir derfor lett liggende igjen i tanken!