Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Teakdäck och gelcoatrengöring

Rolf Karlsson:

Om man använder ett "normalt" rengöringsmedel, som ofta också fungerar som avfettningsmedel och kan tex. innehålla oxalsyra, för gelcoat är det då nån risk att detta kan förstöra teaken? Till teaken tänkte jag sedan för rengöring använda vanlig gul såpa....

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Jag har ett Hempels teakrengöringsmedel i pulverform som innehåller oxalsyra! Hälsn Ulf
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 11:46

Seawolf:

Jag har sedan sanrt tio år behandlat trekaen på min badplatta och sittbrunnsdurk så här: VId torrt och kallt väder slipar jag det hela med en excenterslip med medelfint papper. Efter dammsugning lägger jag på en soppa som heter 'Teak Sealer' och som är en slags polymer som sluter cellerna i tekaen. Det hela torkaroch polymeriserar på några veckor. Därefter ser och uppträder teakytan som den vore nytillverkad i hela säsongen utan någon som helst underhållsinsats. Jag slipar alltså varje år, i vinter blir det nionde gången. Det har visat sig att den avverkning slipningen gör, drabbar mest gamla polymeren, och ytterst lite på teakytan. Jag är helt säker på att den oxidering och uppmjukning med åtföljade materialavgång som man annars får på teaken nöter ned tjockleken minst dubbelt så mycket var säsong. Och som sagt: nyskick varje år, hela säsongen.