Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Täta fönster

viktor:

Hej JAg har utanpåliggande fönster som läcker mellan skrov och föntser, har tidigare försökt täta med någon sika men det verkar inte hjälpa. Har någon förslag på bra tätningsmassa? Tack på förhan Viktor

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Lars-Göran Sandgren:

De äldre Maxibåtarna har den kostruktionen och det brukar läcka förr eller senare. Plexiglaset och skrovet rör på sig inbördes beroende på belastning och temperatur. Det säkraste sättet att täta är att demontera - göra rent och återmontera med butytejp, Tätmassan får inte gå ända ut till glaskanten, spar en halv till en cm och eftertäta när glaset är på plats med UV-beständig Sika. Butylgummit stelnar inte och smetar förfärligt om man inte "stänger det inne" med en sträng Sika. Maskera på skrovet c:a 5 mm utanför glaset. Använd den tunna tejpen för vattenlinje. Släta ut Sikan med blöt träpinne. Tag bort tejpen innan sikan härdat och försök inte "snygga till" efter att tejpen är borttagen. Sikan är svart och kladdig och en förmåga att hamna där man minst vill att den ska hamna, så förse dig med tålamod, lösningsmedel och trasor. Tryck till rutan då och då under säsongen när det är solgass. På Maxi ställer man sig på rutan (överlappet mot skrovet) med gummiskor hängande i vanten. Ja det är inte skorna som ska hänga i vanten - men du färstår nog... Gäller alltså Maxi men vissa delar borde funka på andra båtar. //LG
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Sambal:

På den Rock 20 jag köpte ny för länge sedan var rutorna tätade med silikon och fästade med genomgående bult (kupolmutter på insidan). Det började läcka redan andra säsongen efter leverans från varvet eftersom godstjockleken på sikan antagligen var mindre än 0,5 mm. Jag köpte då grå kletig tätningsmassa (som inte heller stelnade) från en karossverkstad, kanske var det butyltejp. Sedan placerade jag kapellbrickor mellan rutan och ruffsidan för varje bult. Naturligtvis var också brickornas insida fylld med butyltejp. Därmed fick jag en tjocklek på tätningen som motsvarade kapellbrickans höjd. Och då kunde det både krympa i kyla och svälla i stekhet solvärme utan att börja glipa. Med den lösningen seglade jag i nästan 15 år utan en droppes läckage.
Viktor (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Viktor:

Tack för svar!