Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Svårt klä av dynorna

Jonas Edwinson:

Hej! Jag har för avsikt att tvätta min dyn-klädsel. Det finns ett prydligt blixtlås på dynans undersida (blixtlåset är i nylon eller liknande). Tyvärr sitter dragskon som berg på alla dynor utom en. Har försiktigt försökt med korrisionlösande (556) Men tji.. Vågar inte ta i för hårt. Tacksam för tips. /Hälsningar Jonas

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Förr använde man parafin eller stearin som stöks över metalllåsen. Vissa plaster tyx "klistra ihop" av rostlösande och smörjande kemikalier. Försök med en ljusstum som du gnider över låset och sedan försiktigt jukkar fram ock tillbaka för att smörja låset. Ev kan mycket små mängder med parafinolja användas, då den flyter ut bättre. Hoppas att 556 an inte gjort det hela värre. mvh Ulf
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:05

Seawolf:

Har inte provat detta, men.... Försök att med en näbbtång trycka och röra de enskilda blixtlåshakarna som sitter inne i blixtlåsets rörliga del. Om du en och en försiktigt får dessa lösa, så kanske det hela går att dra isär sedan?
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:05

Kent:

Hej Jonas! När jag köpte dynor till min båt för ca 5 år sedan så sa man att dragkedjan var till för första monteringen. Istället för att sy ihop dynan. Försök tvätta med möbeltvätt eller liknande om inte dynorna är alldeles för smutsiga. Otroligt fint efternamn och mailadress du har förresten...
Stefan Friberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:05

Stefan Friberg:

Hej, När jag köpte min bår för tre år sedan, så såg dynorna ganska OK ut, men jag valde att tvätta dem i alla fall. Först med möbeltvätt av olika slag, och sedan provtvättade jag en dynklädsel i maskin. Resultatet var BETYDLIGT bättre än vad möbeltvättmedlen kunde åstadkomma. Jag har metalldragkedjor, och inga problem med att få av klädseln. Däremot var det ganska jobbigt att få klädseln tillbaka på dynorna, och då främst att få tillbaka alla kapparna. Se gärna beskrivning av hur jag gjorde på http://hem.passagen.se/familjen-friberg.