Hoppa till huvudinnehåll
Lars-Ove Nilsson
Senast inloggad: 2019-10-24 - 12:28
Spricka i plasten huvudskott Maxi 84

Lars-Ove Nilsson:

Jag skall byta båt och har tittat på Maxi 84, då denna går in på min båtplats och har ståhöjd, vilket inte min nuvarande båt har. Jag har tittat på ett flertal båtar och såg ett ex. som hade en spricka i plasten under babord salongssoffa i huvudskottet. Ägaren bedyrade att båten inte varit på grund. Är detta något känt fel på Maxi 84?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:13

Magnus:

Kan du beskriva var, och hur stor sprickan är? Om du inte vill engagera en besiktningsman kanske du kan be någon i SXK:s tekniska kommitteer och nämnder att komma och ta en titt på sprickan. Vissa sådana sprickor har sitt ursprung från när basinredet krängdes loss från sin form, andra från grundstötning eller andra tillfälliga överbelastningar. Det är också vanligt att försäkringsbolagens skadereglerare tillsammans med reparationsvarven inte uppmärksammar alla sprickor som en grundstötning orsakar, och som därför aldrig blir del av en i övrigt acceptabel reparation. I detta fall kan en sådan sak skett innan nuvarande ägare köpt båten.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:13

Lars-Göran Sandgren:

Jag förmodar att det är en spricka i basinredet du avser, Det längsgående "skottet" som bildar "vägg" under kojen. (Huvudskott benämns vanligtvis "Teakväggen" som går tvärs båten och skiljer salong från förpik/toautrymme) I så fall borde det gå att inspektera från insidan via stuvfacket under kojen. Är det en ytlig spricka i gelcoat-skiktet så är det nog bara ett skönhetsfel, om den inte är jättestor. Gelcoaten är ju ganska spröd och det behövs inte så mycket spänningar för att en spricka ska uppstå, Se Magnus inlägg ovan. Undersök om möjligt från insidan (om det är som jag beskriver) och knacka för att upptäcka ev genomgående spricka. Kolla om sprickan fortsätter i durken mot kölsvinet eller det syns spår av den i skrovsidan/botten i stuvfacket. Det är nog inget som är specifikt för båttypen. En besiktningsman är inte fel om man är tveksam och borde accepteras av en seriös säljare.