Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
skrovisolering

Ola:

Har en 46 fotare som skall totalrenoveras. Vad är det bästa mtrl att använda för att isolera skrovet?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Materialet bör vara flexibelt, limbart och ha bra Kv.värde. Jag förslår typ liggunderlag som finns på rullar med bredd 200cm i mörkgrått hos bl a Galant Plast i Göteborg. Sedan garnerar du med ribbor eller skivor som fästes mot fastlimmade stringers/spant. Isolering av stålbåtar brukar ske genom att man sprutar polyuretanskum ända upp till 10 cm på insidan hela skrovet o däcket. Ett jättejobb
Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:10

Björn Molander:

Vi limmade för femton år sedan någoit som på bygghandeln hette betongtäckmatta. Konsistens som liggunderlag, färg gult, mått 10 x 2 m. Till taket tapetserade jag med glasfibertapet, som målades, till bordläggning bara målade jag ett antal kvm. Därefter uppmättes och tillskars trångt passande bitar, som limmades med lim för badrumsmatta. Resultatet blev jättebra, lätt och laga, lätt och måla över fläckar, aldrig kondens. M.v.h.Björn Molander
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Köpte sekunda isolerskivor, "liggunderlag" direkt från fabriken. http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=235