Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Skrovgenomföringar

Johan:

Planerar att byta skrovgenomföringarna för vatten in och ut under vattenlinjen. De nuvarande är ursprungliga från 1991. Har bl.a. sett Blakes Seacocks. Är de bra. Vilka andra tillverkare rekommenderas. Vad skall man komma ihåg när man utför en sådan operation.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i Båttekniska nämnden. :

När det gäller din delfråga "vad komma ihåg". En mängd erfarenhet finns i några artiklar på vår Båttekniska sida. Se: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Skrov och däck, samt Korrosion.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 20:07

Tomas:

Har länge hört att Blakes skrovgenomföringar ska vara de bästa, med pris därefter. Men jag har aldrig sett några till salu i Sverige, bara i England. De har ju en mycket annorlunda konstruktion och andra mått än de vi vanligen ser. Jag är också mycket intresserad av att höra andras erfarenheter av dem -- både om installation och användning ?
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 20:07

Ariane:

Hej Johan. För ca 6-7 år sedan bytte jag ut samtliga under vattenlinjen monterade bordgenomföringar och ventiler i min båt. Jag valde Blakes seacocks. Den är gjuten i fosforbrons. Hade det varit idag, kanske jag hade valt sk rostfria / syrafasta bordgenomföringar resp ventiler, men inte säkert. Enda orsaken till detta, är att Blakes genomföringar / ventiler finns bara i två olika dimensioner samt kräver ett visst installationsutrymme både utvändigt och invändigt. En kappseglare skulle nog inte montera dem heller. Det är de eventuella nackdelar jag upplever. Jag är ingen kappseglare, mina bordgenomföringar / ventiler är monterade i en större koster med relativt djupt kölsvin, vilket är fördelaktigt, dock ej nödvändigt, att ha i detta sammanhang. På skrovets insida, mellan genomföringens platta och skrovet sitter en 16 mm impregnerad plyfa-skiva för att ge stadga åt montaget. Lämpligt att montera på detta vis pga att hela konstruktionen (bordgenomföring + ventil) är i ett stycke och har en viss tyngd. Montaget kräven en lite större precision än normalt för att bli helt tillfredställande. Sedan flera år tillbaka levereras ventilen med smörjnippel monterad för underhållssmörjning i vattnet. Ventilen, vilken är av typen "kik -kran", kan inte frysa sönder om den lämnas öppen under vintern, den tål salt havsvatten, är säkerhetsklassad av Lloyds i England. Närmare beskrivning finns att hitta på siten: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm , svensk agent: http://www.marinimport.com/CH.FAQ.html . Johan, det blev en längre utläggning än vad som var tänkt!?
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 20:07

Ariane:

Tomas, det är bara att komma igen med frågor!
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 20:07

Tomas:

Det verkar som ovan du redan besvarat det jag skulle ha kunnat fråga om. Tack så mycket.