Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Skrovgenomföring.

Stefan:

Varför skall skrovgenomföringar ha en avstängningskran ? Det ger ju minst en extra felkälla. Har sett rostfria genomföringar med fast slanganslutning, man slipper alltså stapla diverse vvskomponenter efter varandra.

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Björn J.:

Betänk att du får en läcka på exempelvis kylvattenslangen eller spolvattenslangen till toan... då är det praktiskt att kunna stänga av vattenfödet vid bordsgenomföringen innan båten vattenfylls. Att en avstängnngskran av bra kvalité börjar att läcka är mindre risk än att en slang går sönder. Det är ju också praktiskt att kunna byta en slang medan båten ligger i vattnet. Sedan skall man ju naturligtvis sträva efter att ha så få bordsgenomföringar som möjligt, att ha olika hål i båten är ju mindre bra, och om man då i olika typer av nödlägen kan stänga av inströmmande vatten i båten är ju detta en klar vinst. Skrovgenomföringar till självlänsar är ju också praktiska att kunna stänga av, jag minns en gång, en segelbåt i hamn, då det satt alldeles för många personer i sittbrunnen där vattnet började rinna in bakvägen genom självlänsen men skepparen hann stänga av densamma innan gästerna hann bli allt för blöta om fötterna. Skrovgenomföringar som sitter över vattenlinjen kan ju också behövas stängas av, exempelvis om båten rutinmässigt eller tillfälligt krängs, så att dessa genomföringar, oftast avlopp från handfat eller diskho, hamnar under vattenytan. Bj.
Stefan II (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Stefan II:

Jag har inte en ända genomföring på min båt. Detta gör ju att man kan ifrågasätta behovet av inte bara kranarna utan även slangarna och hålen i bottnet. Trots detta finns det i båten en inombordsmotor som är vattenkyld och en vattentoalett och ett diskbord med två diskhoar och en lavoar i toaletten. Givaren för loggen och ekolodet går ej heller genom bottnet. Med en vettig planering kan man göra saker annorlunda och inte bara tro att så ska det vara, för så har det ju alltid varit. Hälsn. Stefan II
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Seawolf:

Bifogar en tabell över olika metallers korrosionspotentialer. Vissa material som t.ex rostfritt stål kan dels uppträda i passivt och delt i aktivt tillstånd. Passisvt tillstånd inträffar då det rosrfria materialet är omgivet av tillräckigt med sysremolekyler, och det aktiva när de saknas. Syremolekylerna reagerar med legeringsämnena och bildar ett motståndskaraftigt mycket tunt skikt, alltså det passiva tillståndet. I aktivt tillstånd kan rostfritt rosta ungefär som vanligt stål, se tabellen. Ställen där inte syre kommer åt, där man målat, där det finns skrovligheter och porer osv, och alltså definitivt innanför flänsen till en borsförskruvning, där rostar rostfritt någorlunda mycket. De flesta fall där rostfritt rostar är alltså inte materilafel utan beror på syrebrist. Lägg därtill att syrafast är lite känsligt för kloridjoner som kan käka på korngränserna i stålet, så inser man att rostfritt och tom. syrafast inte är något riktigt bra material för en bordsförskruvning.
Ariane. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Ariane.:

Stefan II! Det vore intressant om Du kunde utveckla principen av vattenberoendet utan att ha tillgång till flöde. Kuriosa: Som ung grabb bodde familjen på "landet" utan tillgång till rinnande vatten. Vi hade det i hinkar, vilka hämtades från brunnen. När det var använt, det som var kvar, kastades det bakom huset i en stenkista. Kan det möjligen vara med ett liknande system Du möjliggör funktionerna i din båt? Vad är det för båttyp förresten? Undrande, /Ariane.
Stefan II (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Stefan II:

Hej Ariane. Jag har inte påstått att flödet saknas, utan det är genomföringarna som saknas. Jag har en vattentank som rymmer 115 L dricksvatten och en elpump till kranarna vid lavoaren och diskbänken. Det finns även en varmvattenberädare inkopplad som får värmen från motorn. Diskvattnet leds inte ut i havet utan tas tillvara och avvänds för att spola i toaletten. från toan pumpas skiten till en septictank på 115L som sedan vid behov sugtömmes i nån hamn. Idén är den att inget tas från havet eller tömmes i havet. Tiden med hinkarna är nog förbi eller hur? Jag har en stålbåt som jag själv har planerat och byggt
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Bara lite nyfiken.. Var kommer motorns kylvatten in? Den kan väl knappast vara luftkyld eftersom du har en varmvattenberedare som får värme från motorn? Fast det går ju också med både-och, om man har en kylare som är luftkyld, precis som i en bil. Hur är detta löst i din båt, som saknar bordgenomföringar? Hälsningar Stefan Kindeborg, Tekniska SXK Sörmland
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Stefan K:

Missade en grej... du kanske har torra avgaser och någon form av kölkylning/boxkylare..? vanligt på "yrkesbåtar" Fortfarande lite nyfiken.. mvh Stefan K
Tg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Tg:

Stefan 2 Hur har du gjort med propelleraxeln om den inte går genom skrovet?
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Ariane:

Stefan II. Tack för beskrivningen. Det låter verkligen tekniskt och synnerligen miljövänligt. Men som Du kanske förstår, väcker systemet Du beskriver flera frågor. Att Du inte vill borra hål i skrovet kan jag förstå, rent praktiskt. Jag har under de sista fem åren flyttat runt på flera bordgenomföringar och lärt mig att både borra upp nya hål och plasta eller "epoxera" igen de tidigare. Ett trist arbete! Men, frånsett de tekniska och miljömässiga lösningarna Du har, ställer jag mig frågande till den totala idén. Du har nu byggt in begränsningar i ditt båtliv, vilka inte tilltalar flertalet (min egen uppfattning). Genom att Du nu måste ha tillgång till vatten i någon form och sugning av septictank med relativt korta intervaller, tämligen regelbundet. Med andra ord, att färdas "med vinden", färdas utan klocka och almanacka, att göra en längre segling, motor-/ eller segelbåt utan fastställda mål, ter sig osannolikt. Hoppas att jag har fel. Med vänlig hälsning, /Ariane.
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Anders J:

Beroende på hur båten ser ut så är det fullt möjligt att ha både in- och utlopp för sjövatten över vattenlinjen. I mitt fall kunde jag inte få till ett diskhoavlopp över vattenlinjen som skulle fungera vid krängning (vatten rinner ju nedåt), så jag har en enda genomföring under vatten. Intaget för sjövatten sitter däremot över vattenlinjen under aktern med en slang in under botten. Allt annat är igenplastat, det får i alla fall mig att sova bättre.
Stefan II (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Stefan II:

Hej Ariane Det där med begränsningar är relativt. Jag går på jobb och har veckosluten lediga och en månad semster i juli. Andra kan tillbringa längre perioder evetuell år på havet, det kan inte jag. Jag är ingen världsomseglare och har inte segelbåt utan motorbåt och är då tvungen att tanka nu och då. Då är det inget problem med sugtömmning och vatten påfyllning på samma gång som jag köper bränsle. Vi har i Finland gått in för det att alla båtar bör förses med sugtömnings möjlighet från och med i år. Under den varma tiden fungerar sugtömnigs apparaterna ganska bra, men på hösten fryser sugslangarna och pumpapparaterna om de inte tas ur bruk i tid. För att kunna använda båten har jag en handpump som passar till tanken sugmunstycke, då kan jag för hand tömma tanken i nödfall. Här ett svar på en tidigare fråga. Jag har torrt avgasrör och kylkanaler i bottnet, det var rätt gissat. Propelleraxel och roderaxeln går nog genom bottnet, Det hade blivit orimligt dyrt med t.ex. hydrostatisk transmision eller dylikt. Hälsn. Stefan II
Ariane. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 21:07

Ariane.:

Stefan II. Ok, mycket är förklarat, jag tackar för det. Konstruktionen av vattensystemet i din båt borde kunna användas i kustnära sjöfart, stor som liten. Jo, jag har läst att det finska Sjöfartsverket har infört nya och hårdare regler angående t ex septictank-hanteringen. Det är helt förståeligt med tanke på sådana vatten som Saimen och kanalen. Dessvärre slutar väl DEN förståelsen när man passera Nuijamaa och kommer till andra, södra änden av kanalen. Hälsningar, /Ariane.