Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Septitankrengöring

Inger S Ahlén:

Hej! Har en Scanmar 345 1990. Efter vintern luktar det kloak i båten. Antar att det kommer från septitanken. Har någon tips om hur vi rengör denna? Slangar och ventiler är bytta 2005. Mvh

goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran Säwensten:

På hösten, på återvägen till varvet brukar vi pumpa igenom toan med vatten och därmed fylla o tömma septictanken en 2-3 gånger. Det är ett jädrans pumpande (tanken rymmer ca 50 lit). Avslutar med en hygglig blandning med klorin och tömmer sedan allt. Väl på land låter vi utloppsventilen stå öppen och monterar alltid bort toan, för rengöring och torkning. Har inga "dofter" från anläggningen. Konstigt att det luktar hos er med nya grejor. Antar att tanken är rostfri? Ventiler i mässing? Är verkligen slangarna av den gastäta (svindyra men bra) kvalitéen? Hälsningar Göran
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i Båttekniska nämnden. :

Tips kan erhållas genom detta Forums sökfunktion: "Sök bland frågorna". Prova t ex sökord "toa" och ämnesområde "Alla".
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:43

Seawolf:

Att rengöra tanken löser knappast problemet med lukten, när allt funkar och är tätt skall det inte lukta alls även om septictanken är välfylld. Om båten har varit luktfri tidigare och just i år börjat lukta efter vintern så tyder det på att en läcka uppstått just i år. Detta skulle kunna bero på inneslutet vatten i ventiler eller mellan två stängda ventiler och som har frusit och sprängt nånting. Det kan förstås också bero på att septictanken är av svetsad rostfri plåt, och att det via korrosion i svetsarna uppstått småläckor där. Saltvatten och svetsskarvar i syrafast eller rostfritt kan lätt korrodera.
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:43

L Petersson:

Du säger att ni avslutar med en klorinblandning och som efter vad jag kan förstå ganska omgående pumpas igenom tanken. Om ni hade låtit blandingen vara kvar en vecka eller så tror jag dofterna kunde ha försvunnit.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:43

Sambal:

Jag vill varna för klorin. Det kan förstöra gummi i packningar och membran.