Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
SANDATEX vs MARKILUX vs SUMBRELLA?

Georg:

Är det någon som har erfarenhet av sprayhood/kapell i SANDATEX från Lasses Båtkapell?

Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:53

Uffe:

Har jobbat en del med Markilux de senaste åren med mycket gott resultat, både vad det gäller formhållfasthet, färg och impregnering så är jag mycket nöjd med denna duk.
bo hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:53

bo hoffsten:

En liten varning!!!! Passa Er för den väven som Hjertmans säljer. De kallar den Makrilux men den Makrilux jag sytt med tidigare och den riktiga tillika dyrare väven är betydligt kraftigare än den Hjertmans har till försäljning. Jag syr allt själv till min båt och jag är rätt säker på att jag vet vad jag talar om. Senaste alstren var storsegelkapell, sprayhood och sittbrunnstält. som jag sydde av skittyget som Hjertman påstår skall vara av yppersta kvalitet. Enligt mitt förmenande duger deras tyg till persedelpåsar o likn. som inte behöver vara ute, eftersom det är så tunnt att det inte förmår att bära tillräckligt med impregnering för en hel säsong plus att det är sladdrigt. Det är så pass mycket arbete att sy kapell att det är rena vinsten att satsa på en RIKTIG väv. Det tänker i alla fall jag göra i framtiden. Dumsnålaren Bosse
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:53

Bo Hoffsten:

Vill bara komplettera att väven från Hjertmans verkade OK när jag köpte den. Det var efter en säsong på båten som den så att säga bekände färg och blivit sladdrig. Möjligen var väven behandlad med något stabiliserande medel, och som sagt jag har sytt med riktig kapellväv tidigare och trodde jag köpte bra grejer, men man får tydligen vad man betalar för. Väven från Hjertmans är billigare än proffsvävarna men kvalitet brukar nog löna sig i längden. Seglarhälsningar från Bosse på Lyftet