Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Såga hål för stuvfack i fören

Christer Dahl:

På min Polca 28 så finns ett stort utrymme i fören som endast idag nås inifrån förpiken via en liten lucka, jag förvarar idag reservankare och lite annat smått och gott där men det är rätt omständigt att få ut detta via den lilla luckan i förpiken. Så jag skulle vilja såga hål i däcket och nå dessa uppifrån däck istället med en lämplig liten/stor lucka i fören. Jag behöver lite råd om vad jag behöver tänka på typ dränering, eventuella förstärkningar som kanske måste gäras för rullen och förstag. Vilken tjocklek på luckorna de ska ju hålla att gå på osv.. alla tips och råd mottages. Christer

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Vet inte i detalj hur din båt är byggd, men innan du börjar såga i däcket kolla noga följande: - hur stor behöver luckan vara - hur matchar den befintligt skott under däck - höger-, vänsterhängd eller delad på mitten. Lucka delad i båtens mittlinje är mest praktisk. - går den öppna utan att hindras av förstag, rulle eller annan utrustning. Prova med enkla mallar nu medan båten är riggad - finns förtöjningsknapar som påverkas av försvagning i däcket. Går det i så fall att ordna förstärkningar. - behövs en ny botten i stuven, minst 10-15 cm över VL. Förstaget sitter väl inte i däcket utan befintlig förstärkning? Kolla så att du inte kapar av något. Lucka(-or) gör du av den bit du sågar ut i däcket. Såga efter mall så att snittet blir snyggt. Lucka med rundade hörn blir snyggast. Om däcket är byggt i sandwich så måste du täta snittytorna och förbinda över och undersida med varandra. Det blir en del pyssel för att få detta snyggt och starkt. Detta arbete gör du samtidigt med den karm som behövs för att få konstruktionen stabil. Dräneringshålet bör vara minst 20 mm och mynna ca 15 cm över VL. På utsidan monterar du en lite huv/kåpa i RF så att du inte trycker in vatten under segling. Reservankaret lägger du (fastsurrat!) under durken nära båtens centrum. Tunga saker skall inte ligga i båtens för eller akter. I stuven har du plats för några förtöjningslinor, fendrar och annat förtöjningsgods. Glöm inte att täta skottet in mot boutrymmet. KJELLF