Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Rodertätt

Björn:

Vid upptagning av C-34:an upptäcktes ett 5-6 cm hål i rodrets övre del. Marinapersonalen vill plocka ner rodret, torka, ev karva ur delar som är skadade och fylla på, plasta över hela rodret för att få det tätt. Är denna procedur nödvändig? Vad kan en relativt händig amatör klara själv?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 12:31

Seawolf:

Efter att ha tröttnat på att släpa omkring med 30 liter vatten i rodret hela säsongen som jag fick tappa ur varje höst, bestämde jag mig för att göra något rejälare åt saken, och att göra rodret helt vattentätt. Jag började med att demontera rodret, genom att backa båtvagnen över kajkanten så rodret precis kom utanför. Sen fäste jag en wire genom hålet där rorkulten sitter, och fästa den med mastkranen. Därefter kunde rodret sänkas ner i lugn och ro och dras in på land när det kom fritt. Rodret vägde c:a 70 kg. Sedan, hemma i garaget, spolade jag in sötvatten i en tunn slang i dräneringshålet i botten på rodret för att skölja ut saltvatten. Därefter lade jag rodret så det lutade snett neråt och satte en akvariepump att blåsa in luft inuti rodret genom dräneringshålet i botten, medan jag satte en kupevärmare att värma rodret i en 'låda' av wellpapp och träribb. Efter två veckor var rodret kruttort inuti såvitt det gick att bedöma. Annars är det nästan omöjligt att torka ut innandömet.... Rodret läckte just där hjärtstocken går ned i rodret, och det fanns en aning till spicka i framkanten av roderhalvornas skarv där uppe. Så jag slipade ner ovansidan c:a 5 mm, och framkanten c:a 7 mm, med rejäl fasning, c:a 50-80 mm runt nedslipningarna. Precis där hjärtstocken går ned slipade jag försiktigt upp en fals ner i plasten med c:a 45 grades vinkel och ett djup på minst 10 mm. Sen återplastade jag det bortslipade området och efter härdning och viss slipning målades de plastade ytorna med epoxifärg och spacklades med epoxispackel. Sist lade jag omsorgsfullt sikaflex i falsen som flexibel tätning så det inte börjar läcka igen när alltihopa fjädrar i kuling med grov sjö. Det är där mna får både böjningar och torsionsvridning och inget annat än elastisk tätning duger. Nu har jag seglat med detta i två somrar, tidvis i rätt friskt väder och grov sjö med fullt ställ och tung besättning på relingen. Till min stora tillfredsställelse har jag märkt att när jag efter torrsättning tar ur den gängade tömningspluggen i botten av rodret (som tätas med sikaflex vid montaget på vårarna) så väser det till av att det är tryck eller undetryck i rodret. Men INTE EN DROPPE vatten kommer ut. Det är alltså trycktätt nu.....
Bifogade filer