Hoppa till huvudinnehåll
chrnilsson
Senast inloggad: 2024-04-11 - 17:18
Riskabelt med balsa under vattenlinjen?

Christer Nilsson:

I Curt Gelins 500 Båtar nämns "Balsa Under Vattnet" som en nackdel i en kommentar om Aphrodite 33. Flera båtartyper som Forgus, vissa Linjett, Najad, Sweden Yachts m-fl. har också ofta balsa sandwich. För de senare finns ingen kommentar om balsa under vattnet. Är det någon i Forum som vet vad skiljer den första från de övriga?

Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:00

Stefan Kindeborg, ordf, BTN:

Hej! Balsaklotsar som distansmtrl. ger ett stumt laminat och används av kvalitetsvarv. Dessutom får man viss isolering vilket inte fyller samma funktion undet vattenlinjen. Divinycell eller Herex-klotsar, som ger samma fördelar finns i olika hårdhet men av viktskäl så väljs ofta de med lägre densitet vilket då blir känsligare än balsaklotslaminat mot punktbelastning/intryckning och risk för permanenta intryckningsskador av t.ex. en vaggas stöttor. Går man upp i hårdhet (=vikt) så kan man lika gärna använda balsaklotsar. Det är precis samma för såväl balsa som Divinycell/Herex att fukt orsakar frostskador. Balsan ruttnar och divinycellen blir som en våt tvättsvamp om det blivit "fel" vid t.ex. en beslagsmontering. Sandwichlaminat ska aldrig finnas i kölstråket (där även rodret sitter). I byggnadsregler för båtar finns detta numera specificerat. Styvheten i ett enkellaminat i kölstråket erhålles genom kraftigt ökad laminattjocklek, webbar och stringers. Se bif. bild från Tyska/Holländska Dehler, där balsaklotsar alltid används i skrovsidor & däck, men alltid enkellaminat och kraftiga stringers vid kölen. Seglarhälsningar Stefan
Bifogade filer