Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Reparera läckage

L Petersson:

Har fått mindre läckage p g a att plastningen spruckit runt en skrovförstärkning. Förstärkningen är ett grovt järnrör i akterkant längskepps kölen. Tar inte in en droppe annat än vid segling.Frågan är om jag bör eller måste ta upp båten då jag ska plasta om skadan.Eller kan det gå bra i sjön Båten är en gammal Granada 27

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:20

Georg:

Utan att ha sett skadan är det svårt att bilda sig en uppfattning. Mitt förslag nedan bör diskuteras med fler innan du tar till dig det. Jag antager att skadan sitter under vattenlinjen. Då tycker jag inte du skall reparera med båten i sjön. Jag anser du bör torka ut plasten innan du reparerar. Möjligen att du lyfter upp båten, låter den torka några dagar och tätar på utsidan enbart med e.g. SIKAFLEX för att förhindra ytterligare vatteninträngning. Låt sedan skadan torka ordentligt under vintern innan du plastar (inkl. glasfiber). Mars/april är de bästa torkmånaderna. Fråga gärna fler till råds.
Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:20

Petersson:

Tack för rådet, jag ska vänta tills båten kommer upp, det har visat sig inte vara någon fara med akuta åtgärder.