Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
RENGÖRING

Benny Magnusson:

Hej alla båtägare. Har en segelbåt med teakdeck, som är 2säsonger gammalt Mitt problem är att det ser ut som det har fått någon typ av mögel/svamp Vad beror detta på och hur får jag det snyggt igen Benny

ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:50

ted:

Använd snappy teak som rengör och behandlar teaken så att den ser ny ut. http://home2.swipnet.se/~w-25361/
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Benny frågar vad möglet beror på. Fyra artiklar med anknytning till mögel finns på: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö.
Rolf Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:50

Rolf Karlsson:

Alla Hallberg-Rassy har idag teakdäck. I deras manual kan man läsa följande: "Ett bra sätt att hålla mögel borta från utvändig teak är att behandla det en gång per år med Boracol. Boracol är ett efterimpregneringsmedel för trä, som tar bort svamp- och mögelangrepp på trä. Effekten håller i sig minst ett år. Resultatet märks gradvis efter behandling och når full effekt efter ca två månader. Däcket skall vara så rent och torrt som möjligt före behandling. Boracolen blöts på generöst med exempelvis svamp eller pensel. Se till att använda skyddshandskar. I övrigt läs bruksanvisningen. Låt sedan Boracolen torka in i däcket. Det kan på vissa ställen bildas kristaller av torkad Boracol. Dessa sköljs bort med vatten någon dag senare, när allt är väl intorkat."
Benny (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:50

Benny:

Tack för visat intresse av mitt problem. Jag lyckades få rent mitt däck med vatten å nagelborste (15 timmars slit, men de blev som nytt.) Men jag vet att det blir lika jobbigt nästa år så jag ska pröva tippset från Rolf å hoppas att det ska underlätta underhåller på min båt i fortsätningen. Önskar er alla en härlig segelsommar.
Cg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:50

Cg:

Hej Har provat Boracol i 2 säsonger på min 4 år gamla najad innan så var det också mycket angripet av mögel. Nu ser det alldeles utmärkt ut. Önskar er alla en härlig segelsommar.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:50

/// Patrik:

Boracol fungerar kanon - även på trädgårdsmöbler i teak. högt & fort /// Patrik