Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Plastpest

Daniel:

Jag funderar på att köpa en båt som har plastpest. Jag vet ej ännu hur allvarligt det är, men enligt säljaren är det endast på några få ställen. Eftersom båten ligger långt ifrån mitt hem så är det hemsegling alternativt transport som gäller innan plastpesten kan åtgärdas. Frågan är då, kan jag på något sätt hindra att plastpesten blir värre genom att behandla dessa ytor så att jag kan segla hem båten och använda den i sommar för att till hösten göra den riktiga behandlingen?

L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:12

L Petersson:

Lite svårt att tolka,men det verkar som om du inte med egna ögon kunnat bilda dig en uppfattning om pestens omfattning.Det är klart att en säljare vill bagatellisera sånt.Hur ser der ut på de där " få ställena ". Är det stora blåsor som går att fylla igen med spackel så länge innan det blir fullst behandling? Om det inte är det tycker jag du lika gärna kan vänta med provisoriska åtgärder
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:12

Georg:

Ska du verkligen köpa en båt med plastpest, där du inte vet omfattningen av skadan?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Daniel Du ska inte ha bråttom, se till att du får ner priset så att du kan blästra och böldpestskydda hela undervattenskroppen, det är troligen det du måste göra. Använd båten i sommar utan att göra något mer än vanlig bottenmålning. Böldpest är en långsam historia och ett år hit eller dit har ingen större betydelse. Läs och lär dig så mycket du kan få tag i om böldpest. Blästra båten tidigt på hösten, torka med värme, tvätta och mät upprepade gånger tills du har nått låga värden på fuktighet, du kan behöva minst hela vintern på dig. Hälsningar Ove