Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Plastkvalitet

Björn Molander:

Vår båtklubb har till ungdomssektionen fått en jolle.Vi tror den heter Topper. Nästan oanvänd men den har en skrovskada,som jag fått som uppgift att laga. MEN den är gjord av en plastsort som jag inte arbetat med. Inte glasfiber utan oarmerad, något mjuk lik vissa släpjollar. FRÅGA: Vad lagar man den med ? Björn Molander, SSH. b.molander@telia.com

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:20

Stefan K:

Hej, det är högst troligt att den är tillverkad i polyeten eller ABS plast. Tillverkaren av Topper kan säkert tala om vilket material. Man bör ha plasttråd i rätt kulör och definitivt i rätt material. Man svetsar med mattläggar-värmepistol. Det är inte helt enkelt och kräver handlag om det ska bli snyggt. Mattläggare kan ibland sådant här. Jag vet att Rotationsplast i Munka Ljungby som tillverkar Sjöfartsverkets bojar är duktiga på polyeten. Det finns säkert fler som kan detta. Glasfiber o polyester kan man iallafall glömma. Hälsningar Stefan K
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:20

Magnus:

Detta råd är INTE verifierat men har en viss chans att lyckas om man inte behöver ha estetiska krav på lagningen: - Skaffa en bit stark polyesterväv. - prova att plasta fast den på något ställe i skymundan på båten genom att använda cyanoacrylat (snabblim, sekundlim osv. vad det nu kallas i handeln.) - prova att belasta och dra bort detta från plasten. Men se till att du har färsk cyanoacrylat ur oöppnade tuber! Använd hellre fibrer som är lite elastiska som t.ex. polyester eller kanske nylon, heller än glasfiber/kevlar/kolfiber. Detta för att jollens plast i sig är mera seg och böjlig.