Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Omplastning/ommalning

paul Varel:

Hej, Jag har en kort fraga som handlar om att göra om i min sittbrunn. Jag har en Tetis från 78 som skulle behöva en ansiktslyftning. Vad ska man måla med? Såvitt jag kan se så ar det vitt nu och iomed att båten är ett hemmabygge sa vet jag inte vilken färg den ursprungsmålats. Hur ska man laga plasten? På flera luckor så har kanterna naggats och glasfibern blottats. Kan man laga dessa trots att skadorna har en dél år på nacken? Är tacksam för alla svar! Mvh Paul

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 13:25

Tomas:

Sittbrunnen sannolikt inte målad, det är troligen gelcoat (eller sk topcoat). Finns även som spackel vilket kanske passar bäst om skadorna går ända in till glasfibern. Bra båtbutiker har detta. och borde kunna ta hem det de saknar -- i storstäderna finns specialbutiker. På gammal båt kan färgnyansen ha förändrats av solen och då kanske man får blanda till den nya gelcoatens nyans själv, men det finns normalt något 20-tal färger så nån borde passa. Riktigt djupa sår, mer än ca 3 mm eller så, bör kanske glasfiberspacklas, eller epoxispacklas först -- så inte gelcoatskiktet blir alltför för tjockt. Fråga i butiken hur man gör, men principen är: tvätta skadan med aceton -- slipa rent, ta bort allt löst -- ev spackla och slipa om djupt -- tvätta med aceton -- och tvätta igen, allt vax/fett måste bort -- blanda och lägg på gelcoaten -- vänta -- slipa lagningen, helst inte runt om -- lägg på mer gelcoat -- slipa -- osv tills ytan är slät -- grovrubba -- finrubba -- polisha -- vaxa. Med lite tur är lagningen helt osynlig. Att istället lacka, med tvåkomponent förmodligen, är mer arbete -- tvätta hela ytan med aceton -- slipa och spackla alla skador med epoxispackel -- slipa allt -- tvätta och tvätta igen -- måla önskat antal lager. Krävs gott handlag för att få snyggt. Sprutlacka är bäst.
Lennart Walldén
Senast inloggad: 2024-04-07 - 06:50

Lennart Walldén:

Hej, I senaste numret av Praktiskt Båtägande finns en artikel om en kille som målade en sittbrunn med Internationals nya färg Perfection. Suveränt resultat, dock krävs säkert spackling enligt ovanstående om det är djupa skador. Hoppas du har nytta av denna info. Hälsn. Lennart
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 13:25

Kjell:

Har målat sittbrunn och däck på en Vigg med bra resultat med Internationals 2 komponentsprodukter och deras tips. Har även målat skrov på en 606 med samma produkter. Metoden var slipning med fint papper (400), tvättning med aceton och avfettning. Ett lager Perfection grundfärg, ett lager blandad grundfärg och topcoat (50/50) samt ett lager ren topcoat. Tänk på att maskera allt som inte ska målas innan man börjar måla. Bäst är om man arbetar två. En lägger på färg med en korthårig roller för lackfärg varefter den andra går över ytan med en mjuk pensel. Ju snabbare man är med penseln efter rollern desto bättre blir resultatet för färgen sätter sig snabbt. Man bör dock måla tunna lager för färgen är mycket rinnnbenägen. Om man har möjlighet kan man måla "vått i vått", d v s när färglagret är finger / dammtorrt kan man lägga på nästa lager. Lagren härdar ihop. Ingen blåsbildning sker för färgen innehåller inte lösningsmedel som ska ånga bort. Om man är känslig för penseldrag kan en lätt slipning vara lämplig men då måste färgen vara genomhärdad. Tänk på att färgen är mycket hal och antihalkmedel rekommenderas på gåytor i sittbrunn och däck, annars kan man få studera skrovet från utsidan varnar Kjell