Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:09
ny glans på färgränder

Hans Ziegler:

Jag äger en Aphrodite 33, den ser ut som en Najad med röda ränder i bordläggningen och i överbyggnaden. Dessa ränder har efter nu 19 år blivit matta och fula och jag vill polera upp de till våren. Har någon svar på mina frågor: 1) är färgen påmålad eller är det färgad gelcoat? Jag var hittills försiktig vid poleringen för att inte komma genom färgen. Nu var det någon som påstod att det är färgad gelcoat - då kan man ju arbeta hårdare. 2) jag har blivit rekommenderad våtslippapper nr 4000 - men hittar det inte i någon målar- eller båtaffär. Det finaste som finns i handeln är nr. 1200. 3) Har någon erfarenhet av ett sådant jobb? 4) Har någon erfarenhet med andra polermedel? Tack för tippsen! Mvh Hans Ziegler

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:42

Tomas:

Gelcoat eller målarfärg -- det bör Najadvarvet kunna tala om för dig, någon gammal trotjänare som kände till grannens produktion finns kanske kvar ... Najad köpte ju Aphrodite en gång i tiden, men hur det är nu vet jag inte. På någon liten undanskymd plats -- prova med först grov rubbing och sen fin rubbing och sen polish, och se vad som händer. Rubba länge men låt det inte bli torrt och inte för varmt. Och byt trasor (ev rondeller) ofta, de måste vara helt rena (kan tvättas och återanvändas). Duger inte det, prova med det finaste våtslip-papper du kan hitta, med vatten förstås -- och sen fin rubbing och polish enligt ovan igen. Duger inte det -- måla nytt, skulle jag tro ...
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Jag har med mycket goda resultat använt Abralon sliprondeller avsedda för våtslipning med excenterslipmaskin. Jag har handlat ett startkit hos Hjertmans innehållande sliprondeller i kornstorlek 4000 och 2000 tillsammans med några tillbehör, artikelnummer 4587-903! Jag polerade upp vår drygt 25 år gamla Cumulus med dessa och avslutade med polish och hårdwax vilket gav en fantastisk yta som kommenterats av många! Helt överlägset geggandet med rubbing! Dessa Abralon slipskivor (runda slippaper ávsedda för kardborrefäste) används för polering av bilar och kan i vissa fall inhandlas på biltillbehörsbutiker!
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Köpte Abralon av Mekonomen
Håkan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:42

Håkan:

Aphrodites ränder består av färgad gelcoat. Polera med autosol utblandat med ca. 10 % vatten. Det krävs en polermaskin av proffskvalitet (mycket dyra). Alltså en som håller varvtalet konstant oavstt hur hårt man trycker. Det skall gå ganska sakta annars bränner polermedlet. Ha en sprayflaska med vatten till hands och spruta på vid behov. Min 18 år gamla Aphrodite ser forfarande ut som ny med denna behandling ungefär vart annat år.