Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
NANO - Kanon eller rip-off?

Johan Strömbäck:

Hej! Nu står jag inför att fixa vår-putsen på min nya nu ett år gamla båt. Under många år har jag varit SÅÅ Nöjd med Hempels Custom Marine Polish men, utvecklingen går framåt så jag inser att det kanske finns nåt bättre och då tänker jag på de nya s.k. NANO-produkterna. De frågor jag ställer mig är: 1. Är de bättre än traditionella produkter? 2. Hur ser behandlingsprocessen ut? På inrådan av yrkesmän brukar jag tvätta så jag är säker på att det inte finns nägra "partiklar" som sand o liknande och sen köra igång poleringen med Hempels Custom Marine Polish. Vissa år har jag kompletterat med vax, men inte alltid. 3. Kan jag på motsvarande sätt köra NANO med polermaskinen eller måste jag polera först innan jag tar detta mirakelmedel? Alla tips och erfarenheter mottages varmt och tacksamt för - vem vill inte ha en bekväm vårrustning.... // Johan

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:29

Lars-Göran Sandgren:

I senaste numret av Praktiskt båtägande kan man läsa om Nanoprodukter. Jag använde TC-Nano förra våren med gott resultat. Sedvanlig tvätt - behandling med TC-Nano, enkelt pålagd för hand och sedan maskinpolering. Båten är inte speciellt oxiderad så den behandlingen var fullt tillräcklig. God hållbarhet och smutsavvisande yta. Använd gummihandskar! Jag gjorde inte det och tappade känseln i fingertopparna en bra tid efteråt. Kommer att köra samma metod i år-
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:29

Sambal:

Jag har också använt Hempels Custom marine polish varje säsong sedan 1976. Använder en påstrykare med handtag och mjuk (vit) scotchbrite som sitter med kardborrteknik. Torkar bort med våfflade skurtrasor. Fungerar suveränt bra! Sedan två säsonger har jag testat TC-Nano på fronterna av sittbänkarna i sittbrunnen på min Linjett 30. När det regnar blir det svarta sorgränder där, från kanten på luckorna. Möjligen är TC-Nano något lättare att applicera, den bränner inte fast som polishen kan göra om man väntar för länge med att torka bort den. Men sorgränderna kommer tillbaka lika snabbt som tidigare. Enligt min uppfattning gör nano-tekniken ingen skillnad...