Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Namndekal

Lasse Hagman:

Hej, Jag har bytt båt och på den "nya" sitter en stor namndekal påklistrad. Denna vill gag ha bort utan att skada vare sig laminatet eller distansmaterialet i skrovet. Hur göra för att nå bästa resultat?

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 14:35

/// Patrik:

Använd en värmepistol, gärna en med inställbar effekt. När du har rätt värme så kan du mer eller mindre dra bort dekalen. Sedan torkar du bort eventuella klisterresten med t-sprit eller något annat lösningsmedel. Var uppmärksam på att gelcoaten har blekts där dekalen sitter och det fordras polering, eventuellt rubbing, för att återställa så mycket det går. På min gamla båt var jag tvungen att våtslipa hela akterspegeln med 1000- och 2000-papper innan rubbing och polering, men ändå gick det att skönja där det tidigare stått "Skrållan". Men det syntes bara vid vårrustningen. Lycka till. Högt & fort /// Patrik
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 14:35

/// Patrik:

Gelcoaten INTE blekts där dekalen suttit var det /// Patrik
Bengt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 14:35

Bengt:

Nej, "Patrik" var nog lite snabb med tanken.. Jag hade en dekal som suttit i 25 år, men med svag värme på skrovet, vänta lite att dra så att dekalen svalnar några sekunder, så gick det bra med tålamod. En nyansskillnad blir det med det försvinner som sagt med tiden.