Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Montering givare till Ecopilot ekolod

Kjell-Göran Bergendahl:

Jag funderar på ett framåtseende ekolod från Ecopilot för vår segelbåt, en Albin Viggen. Bästa givarplaceringen verkar vara 20-30cm utanför centrumlinjen i höjd med kölens framkant (?). Eftersom skrovbotten inte är horisontell där kommer givaren att luta lite grann. Har någon erfarenhet av hur detta funkar i praktiken? Är det OK att låta givaren luta lite eller måste man bygga upp en klots så givare sitter horisontellt (när inte båten lutar vill säga). MVH Kjell-Göran B

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Kjell-Göran, jag har ingen erfarenhet av hur ett framåtseende ekolod reagerar om givaren sitter snett, men alla ekolod, oavsett typ, ger felaktigt värde vad gäller djupangivelsen rakt ner om dom inte sitter rakt. Jag förmodar att Ecopilot får konstiga värden även framåt. Så du bör nog bygga upp en liten klack i botten så att givaren sitter vertikalt om du vill kunna lita på värdena. Och annars är det ju inte mycket bevänt med ett ekolod. Det står med säkerhet angivet i installationsanvisningarna hur den ska monteras, och där står säkert också hur långt framför kölen den ska sitta. Hälsningar Bengt
Carlmagnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:13

Carlmagnus:

Kjell-Göran. Varför inte ringa till generalagenten Frigus AB i Göteborg och tala med dem. De har seglande erfarenhet!