Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Montera ekolod

Fredrik Mattinson:

Hej, Vad bör jag tänka på vid montering av ekolod. Jag är ny båtägare och min första båt har blivit en Albin Express. Tycker det känns lite läskigt att borra hål i en båt, så jag har lite frågor kring detta. Idag sitter det en Siva logger (skovelhjul) mitt emellan fören och kölen (precis framför vaggan se bild). Underifrån sett så är den monterad ngt ca. 1 dm (åt BB) om skrovets mittlinje. Ovanifrån sett går att komma den från luckan i förpiken. Varför har förra ägaren satt den på sidan av mittlinjen? Frågor: 1/ Optimal placering av ekoloddet? Mitt förslag är att sätta ekolodet 10 - 15 cm framför loggern och rakt under båten dvs på skrovets mittlinje. Genom att sätta det framför undviker jag kanske skovelhjulets påverkan på ekolodet (vatten strömmar!). Tror ni det skulle fungera bra? (Expressen är rätt plana under till!) 2/ Tätning av hål? Erlandsson tipsa om att täta med Sikaflex. Trycker jag dit det efter att ekoloddet sitter på plats, ngt annat att tänka på? Det är ju extremt vikitigt att det blir tätt! 3/ Borra hål? Diamtern på borrhålet ska vara 50 mm så jag tänkte borra med 51 mm borr, är det ok? 4/ Undvika delamineringar? Efter ha borrat ett hål i skrovet är det risk att fukt kan tränga in och delaminera plast/galsfiber skikten? Är det Sika flexens uppgift att förhindra detta? 5/ Rikta ekolodet vertikalt? Båtlinjen (skrovet under till) har en liten lutning längs långskeppslinjen och ekolodden bör ju peka rakt ned för att mäta rätt djup och inte längs med denna lutning. Jag tror inte detta är ngt att bry sig om för att lutning är för liten eller båt ligger ju knappt någonsin helt horisontellt med botten då den guppar runt! Tacksam för synpunkter, hälsningar Fredrik

Bifogade filer
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:09

Stefan K, BTN:

Hej, Fredrik! Man behöver inte ta hål i båten för en normal ekolodsgivare(s.k. "framåtseende" lod måste ut igenom skrovet). Man kan placera givaren invändigt. Det finns monteringssatser för sådant men man kan även fixa sådant enkelt själv. Ett sätt är att köpa ett lämpligt "UPO-rör" samt en passande ändplugg (VVS-grejor). Man anpassar UPO-rörets stos så att får får en kort stump som man plastar fast lodrätt med t.ex. Plastic-Padding glasfiberspackel(Grön polyster med fiber). Det blir en liten "kopp" som man ska fylla med paraffinolja. Sedan sätter man fast givaren i ändpluggen som då blir ett "lock". Jag har haft så här på mina senaste båtar och det har fungerat helt perfekt. Det viktiga är att man inte får någon luft mellan givaren och skrovet. Expressen har ju ett enkellaminatskrov så det kan inte vara nå´t problem att montera givaren inombords. Annars så får man ta bort ev. sandwich eller vad det nu kan vara för distansmaterial med en hålsåg (borra försiktigt utan centrumborr). Grattis till "nya" Expressen och lycka till! Stefan K, ordf. BTN
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:09

L Petersson:

Svar: Varför hade tidigare ägare monterat loggen på sidan av mittlinjen? Min gissning är att han ville minska risken av att få skovelhjulet skadat. Eller kan det vara så att ytan inte är helt plan i mittlinjen. Flänsen på loggen sluter ju i så fall inte dikt an mot båtens yta. Du funderar över placeringen. I ditt fall skulle jag placera lodet på motsatta sidan av mittlinjen o mitt emot logggivarn. Jag har mitt lod ngt på sidan om o det funkar bra. Ang Tätning av hålet. Använd Sikaflex under flånsarna men drag sedan inte åt för hårt. Bara för hand.Tag upp 50 mm med hålsåg sedan kan du använda en rasp för att finjustera så det passar. Tror ej man behöver vara orolig för att vatten ska tränga in i laminatet. Är man det kan man ta upp ett ngt större hål och spackla med epoxyspackel innan men monterar givarn. Som sagt så har jag ekolodet ngt på sidan om mittlinjen. Loggen däremot har jag i mittlinjen och fick justera o slipa en del för att flänsen på givarn skulle ligga plant mot ytan.
Åke Ström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:09

Åke Ström:

Montera givaren innombords utan att ta hål. innan du monterar fast den lägg givaren i en plastpåse med vatten i och prova dig fram till bästa placeringen. I stället för parafinolja kan du använda symaskinsolja. Det finns ekolodsgivare att köpa för direkt limning inombords funkar utmärkt.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:09

Sambal:

Om du ändå bestämmer dig för att göra hål i båten måste du se till att täta på rätt sätt. Sikaflex är ett bra tätningsmedel men du ska se till att få en tillräckligt tjock "massa" av medlet så att det kan fjädra med temperaturen och dessutom krympa lite grann utan att släppa igenom vatten. Genom att fasa av kanten runt hålet på utsidan och sedan placera tillräckligt med sikaflex på motsvarande ställe på lodet, alltså i hörnet mellan röret och flänsen, så skapar du något som liknar en O-ring. Då blir det tätt. Då kan du också dra fast lodet definitivt med en gång. Se bara till att inte göra avfasningen för liten eller att snåla med sikaflexen. Om du ångrar dig och drar ut lodet måste du kanske fylla på med ny sika. Den här principen ska du använda på alla typer av genomföringar men också när du sätter fast beslag på däck eller rufftak. Det är enda sättet att få ett stabilt förband som ändå håller tätt i mer än 10 år.