Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Monsun 31

kent pettersson:

Hej! Jag funderar på att köpa en Monsun 31. Jag är tacksam för alla synpunkter som kan finnas bland alla kloka SXK:are. Svaga punkter man bör kolla vid en inspektion, seglingsegenskaper och allt annat som jag måste tänka på vid ett eventuellt köp.

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Har inte själv ägt någon men har seglat några gånger. Gedigen och trevlig båt men ingen snabbseglare. Duktig konstruktör och byggd på ett varv med höga krav på kvalitet. Läs mer på tex http://sailguide.com/ under Monsun 31, där finns lite ägarkommentarer också. Som med alla gamla båtar, 20-30 år eller mer, så gäller det att se upp med slitage på alla komponenter. Kolla särskilt alla bottengenomföringar och avloppsslangar från däck och sittbrunn. Inte kul om drömbåten sjunker. Kontakta en besiktningsman som kan se objektivt på eventuella brister. Besiktningsmän som gör en säkerhetsbesiktning finns hos SXK eller kanske i din lokala båtklubb (SBU). Det koster några hundralappar. KJELLF
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Innan man köper en båt, oberoende av dess ålder, bör man anlita en professionell besiktningsman. Det kostar några tusenlappar, men ger alltid uppslag till prisresonemang om större belopp. Se överst under länktips till vänster på denna hemsida. Säkerhetsbesiktningsman anlitar man när man vill ha tips om hur man kan göra den båt man redan har säkrare. Björn Green, säkerhetsbesiktningsman.