Hoppa till huvudinnehåll
stefan
Senast inloggad: 2024-04-03 - 17:03
Mastbalk sprucken

Stefan Pettersson:

Hej! Min H-båt (Elvström, byggd 1976) har stått på land med masten på. Idag när jag på allvar tog tag i vårutrustning fick jag en obehaglig överraskning. Mastbalken har spruckit av påfrestning från masten när det blåst. Någon som råkat ut för något liknande? Jag har inte sett några tecken på balk/rufftak sviktat tidigare. Belastningen måste ha varit rejäl, balken är av ek. Så nu får jag börja säsongen med att masta av och bygga en ny mastbalk. Någon som har några tips? Jag antar att det är viktigt med passform mot rufftaket och att balken bör förspännas, kanske med hjälp av en domkraft mvh Stefan Pettersson Ekerö

Bifogade filer
joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:23

joakim:

Hej! Inte för att jag är någon expert, men man kan ju alltid komma med en idé. Skulle man inte kunna förstärka den befintliga mastbalken med någon form av beslag i rostfrittstål. Lycka till.
qvisten
Senast inloggad: 2017-10-28 - 11:05

Hans-Erik :

Hej! JAg hade problem med att mastbalken sviktade på en TUR 80 som jag hade för ett antal år sedan. Jag lyfte försiktigt däcket med en domkraft och tog bort balken, sågad den i två delar och la in 8 millimeters aluminiom som jag köpte på skroten för en billig penning, bultade ihop balken och satte den på plats. Den var helt stum och sviktade inte längre.
stefan
Senast inloggad: 2024-04-03 - 17:03

Stefan Pettersson:

Tack för tipsen. Jag tror att det tillfälligtvis kan gå att reparera genom att pumpa upp balken med en domkraft och bulta fast någon form av förstärkning på fram-, bak- och underkant av balken. Lämpligen tjock rostfri plåt. Utan att ha räknat på det så tror jag att det blir en ganska klumpig lösning. Men helst vill jag slippa en tillfällig lösning som blir permanent. Hans-Erik, förstod jag rätt att du la in aluminiumbiten i mitten av balken (vertikalt) så att det blev trä-alu-trä? Jag har pratat med försäkringsbolaget och de säger att självrisken är 2500 kronor vilket jag tycker är okej (jag värderar den tid som det skulle ta för mig och oron för att det blir bra till mer än 2500 kronor). Så nu håller jag på att leta efter ett varv som kan göra jobbet så fort som möjligt. "Efter midsommar" sa de på första stället jag ringde till. Övriga har inte svarat i telefon... Tips på bra varv, helst i östra Mälaren mottages. ;-) mvh ./stefan
qvisten
Senast inloggad: 2017-10-28 - 11:05

Hans-Erik:

Hej! Nej tror inta att du förstod riktigt rätt, jag sågade balken vertikalt i två delar, sågade sedan aluplåten så att den fick samma format som balken och bultade ihop "paketet" 8mm aluplåt på högkant blir väldigt stabilt. Det tog inte många timmar att fixa allt, det värsta var att såga aluplåten. vill minnas att jag fick den på skroten för någon hundralapp. mvh Hans-Erik