Hoppa till huvudinnehåll
Sören Holmlund
Senast inloggad: 2019-11-27 - 11:36
Mantågsrenovering

Sören Holmlund:

Hej Såg för några nummer sedan i På Kryss något om en firma som sålde olika typer av krympslang för att renovera mantåg. Har tappat adressen. Kan någon hjälpa mig med adress eller i vilket nummer den finns Tack på förhand Sören Holmlund

Jocke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Jocke:

Kolla på http://www.arolyth.se/ under "Mantågsplast". De har också en hel del andra prylar.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Arne:

Hei Sören Jeg jøpte hos Newtec. http://www.newtec-lid.se/svenska/battillbehor/bat_index.htm Det ble meget bra. Skavet av gammel plast, tredde på ny krympestrømpe, kveilet den opp og la den i ugnen i 15 minutter. Det ble meget bra resultat Arne
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Roger Ryberg:

har krympslang för mantåg, så det är inte svårare än så.
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Thomas:

Hej Sören! Får jag komma med ett annorlunda förslag; Använd samma typ av tamp som går att bruka till bl a fall. Rostfri wire är definitivt inte nödvändig, med "extra utrustning" som plastöverdrag. Tampen är både mjukare och mer "användarvänlig" än plastöverdragen wire. Dessutom bidrar inte tampen till elektriska störningar, då den inte leder ström runt omkring båten. Har själv använt denna lösning sedan 5 år, bl a tor Medelhavet(både utsidan och kanaler) 2 ggr de senaste åren. Mvh Thomas
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Arne:

Thomas Jeg tror det står i seilingsreglementet at det skal være wire. Vet ikke om det er rett men det hadde vært fint om noen bekreftet dette. Arne
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Ovanför frågorna finns länken "Sök bland frågorna". Med t ex sökordet "mantåg" kan man hitta det gamla ärendet: "Mantågswire - varför?" från 06-04-15. Det kan vara värt en läsning.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Arne:

Arne Jag förstår inte vad ett seglingsreglemente har med saken att göra. Kanhända att det gäller kappsegling. Men som du ser är inte det jag sysslar med. Det finns överhudutaget inte något som föreskriver att man måste ha mantåg alls, vilket går att se på många båtar. Jag själv vill ha något som jag litar på, och kan det sedan förhöja komforten är det ingen nackdel. Har dessutom både mantågsnät och livsele. Nä, reglementen å all ära, men du har väl aldrig kört för fort i din bil heller? :-) Thomas
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Arne:

Sorry Thomas. Jeg driver kosesegling og kappsegling. Jeg kjører for fort og jeg snyter på skatten så godt jeg kan. Sikkerhetsforskriftene for kappsegling føler jeg allikevel er laget for å sikre meg og mine, men jeg har ingen sterke synspunkter på hva du eller andre gjør. Jeg ønsket bare å bidra med et spørsmål som burde tas med i vurderingen. Full respekt for deg og dine mantåg. Arne
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:36

Tomas:

För många år sedan blev mina plastklädda mantåg klibbiga och lite trasiga. Jag bytte då till nya vajrar som var så tjocka som möjligt men fortfarande kunde träs genom hålen i mantågsstöttorna. Tror det blev 5 mm 19-trådig vajer. Ingen plastbeklädnad alls -- och det har jag sedan varit mycket nöjd med. Ingen smuts, inga märken efter hårt knutna fenderlinor, ingen plastslang som snurrar och gör greppet lite osäkert, ingen trasig beklädnad, lätt inspektera vajern. De spänns med varsin lång tunn lina slagen flera gånger och dubbla knopar, lätt att skära av (det vill jag aldrig få anledning göra) -- inga vantskruvar.