Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Måla om däcket

Patric Rehnqvist:

Har en fd. vit segelbåt som har tvättats med högtryckstvätt lite för mycket. Nu funderar jag på att lacka om däcket med någon form av 2-komponents färg. Mestadelen av däcket är ju skrovligt, sk. halkytor. Där borden man ju kunna rolla på färgen utan problem. Min fråga är närmast vilken typ av färg man ska använda?

Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:23

Stefan K, BTN:

Hej! Jag har rollat halkmönstret med International Perfection 709. Det blev väldigt bra, lätt att hålla rent och fortfarande bra halkskydd trots att polyuretanfärgen är blank. Man kan säkert ha i Halkanix om man vill. Folk undrar om "båten är ny". Först borstning avtorkning med T-sprit. Sedan rollar man med en fin-roller med korta strån. Jag behövde inte maskera någonting i och med att halkmönstret låg c:a 1 mm över intilliggande blank plast. Titta på bilderna på: http://salongtherese.se/contrast33.html När bilderna togs var målningen gjord för 3 år sedan utan synbart slitage. Lycka till! Stefan K, ordf. BTN
Sven-Olof Lundberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:23

Sven-Olof Lundberg:

Hej ! Jag har målat om mitt däck med Internationals Perfection 709. Jag gjorde så här: Skura rent det så bra som möjligt och torkade med aceton. Maskera med eltejp, den fastnar ej. Jag blandade halkpulver i färgen. Lägg ut några klickar färg med pensel och skura ut färgen med en hård nagelborste så det blir så tunt som möjligt. Med roller eller pensel finns risk att man får för mycket färg i mönstrets gropar vilket gör att bef. halkmönster slätas ut. Jag målade två gånger. Det blev perfekt. Lycka till S-OL