Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lyft i kölbult.

Bo Ekelund:

En fråga från en envis båtägare. Jag är en stolt ägare till en Bavaria 40 2001, med kort köl. Jag har alltid oroat mej för sjösättning och upptagning då lyftsling används. Det är alltid en envis kamp att inte få skavmärken på skrovet från grus eller annat som hamnar av olika anledningar mellan skrovet och lyftremmarna. Så då undrar jag om någon vet om det skulle vara möjligt att istället lyfta i kölbultarna, min lucka råkar på denna båt vara precis rakt ovanför kölbultarna, beroende på hur dessa är ingjutna i min järnköl. Det borde ju gå att skruva på vanliga lyftöglor på bultarna som sticker upp i kölsvinet Rent spontant borde det vara förbaskat riktigt att göra det eftersom jag borde kunna balansera henne, så hon inte tippar fram eller back, med talgan till akterstagsträckaren. Tacksam för svar Bo Ekelund

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jag skulle ha prata med tillverkaren och mitt försäkringsbolag.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 13:44

/// Patrik:

Jag har ett centrallyft på min 36-fotare och det är en rejäl ögla som är påbultad på de två aktre kölbultarna. Sedan köpte jag CE-godkända lyftsling och schacklar från Certex, vilka alltid är med i båten vilket gör att det är enkelt att lyfta båten om det skulle behövas mitt under säsongen. Jag måste balansera med ca 60 kg längst fram på fördäck för att båten skall flyta helt i våg. Jag tror inte att skrovet eller kölen är begränsningen då mer eller mindre alla segelbåtar kan stå på kölen på land innan alla vaggor osv blivit inpassade, då klarar båten av att bli lyft i kölen. Däremot tror jag att kölbultarna och eventuellt lyftöglan kan dimensionera om det är möjligt att göra på din 40-fotare samt att veta var någonstans tyngdpunkten på båten ligger. Titta vid nästa lyft var slingen sitter på skrovet samt var lyftöglan i lyftoket sitter. Ta gärna ett kort från sidan. Har du otur sitter kölen för långt fram. Min köl skulle må bra av att sitta någon decimeter längre akterut för att jag skulle kunna lyfta utan att balansera med tyngder eller att koppla ex.v. backstagen till lyftöglan för att "straffa" den något akterut. Högt & fort /// Patrik
Bifogade filer
Bo Ekelund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 13:44

Bo Ekelund:

Hej Patrik Vad kul. Du tog orden ur min mun. Precis så hade jag tänkt göra, jag väntar fortfarande svar från Bavaria hur deras kölbultar sitter fast i kölen. Det märkliga är varför inte fler gör så här, med tanke på vad slingen oftast skapar för problem vid lyftet. Har du lust och skriva en rad till min e mail så kanske jag kan få lite mer kött på benen. Bosse