Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lutning på slang och placering av avlopp

Emma Söderström:

Var är det lämpligast att placera avloppet (skrovgenomföringen) från diskon? Vilken lutning bör det vara på avloppsslangen för att det ska fungera bra? Båten detta ska installeras i är en Misil II från -73, dvs innan diskho och avlopp var standard i dem. /Emma

Bengt Norde
Senast inloggad: 2024-04-23 - 21:53

Bengt Nordé:

Hej Emma! Mitt råd är att placera genomföringen om möjligt rakt under diskhon. En lutande slang gör det lättare för diskmedel och fett att förtvåla sig och ge ett stopp i avloppet. Använd bra genomföring i brons. Montera kulventil direkt på denna och använd en bra slang som tål värme (hett diskvatten). När man borrat hålet för genomföringen bör man innan montage av genomföringen stryka hålets insida med epoxilim. Värm gärna lite först med hårfläkt/varmluftspistol så hålet blir torrt och varmt så tränger epoxin in bättre. Epoxin kan vara vanligt epoxilim typ Plastic Padding. Låt härda innan montering av genomföringen. Epoxistrykningen hindrar ev. vatten att tränga in i oskyddat laminat. Vid monteringen av genomföringen skall tätningsmedel typ Sikaflex användas. Silikongummi som är ättikssyrabaserat får ej användas. Lycka till Emma!
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:35

Sambal:

Modernt silikontätmedel innehåller inte ättika. Silikon har bättre fjädrande egenskaper än sikaflex. Men sika duger gott om du bara tänker på följande. Eftersom sikaflex krymper med åren (silikon också) måste du se till att ha tillräcklig tjocklek på tätmassan för att det inte ska börja läcka efter några år. Det åstadkommer du på följande sätt: fasa av kanten på utsidan av hålet 2-3 mm. Det är för att skapa ett litet utrymme där sikaflexen är tjock nog för att kunna fjädra när den krymper. Utan krympmån kommer sikan att släppa från endera ytan när den krymper. Då börjar läckaget (gäller alla typer av montering på en båt). Innan du slutmonterar genomföringen trycker du ut en sträng med sikaflex inne i hörnet mellan det gängade röret och flänsen (som ska ligga an mot skrovets utsida). När du trycker in genomföringen i hålet hamnar den här strängen precis i det utrymme du skapat med avfasningen av kanten till hålet. Den sikaflex som hamnar mellan flänsen och skrovet gör ingen större nytta eftersom den blir så tunn när du dragit fast genomföringen med muttern på insidan. Sikaflex i gängorna på röret är naturligtvis bra men om gängornas toppar ligger an mot hålets insida så blir där heller ingen möjlighet för sikaflexen att fjädra när den krymper. Principen gäller för montering av alla typer av beslag, alltså även på däck. Vid bultförband är det enkelt att ta fram försänkaren för att vidga hålets kant en smula. Ibland kan man också använda försänkaren på hålet i själva beslaget. När Rosättra monterade en Wallasvärmare på min Linjett 30 1977 struntade man i den här regeln. Följden blev så småningom ett läckage via de bultar i däcket som förbinder skorstenen och själva värmaren. Omkring 1990 försökte den dåvarande ägaren täta läckan, som orsakat rostbildning på värmarplåten. Han kladdade överdrivet mycket sikaflex i utrymmet mellan skorstensröret och hålet i däcket men gjorde inga avfasningar, varken för skorstenshålet eller för de fyra bulthålen. Följden blev ett nytt läckage, som jag nu tvingats åtgärda. Den här kunskapen tycks vara dåligt spridd bland båtägare i allmänhet. Därför blev jag lite detaljerad. Hjälp mig nu att sprida den. Det tjänar vi alla på!
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:35

L Petersson:

Jag lade om utloppet på min båt för ett par år sedan, från lodrätt fall via självlänsen till ett avlopp längre akterut. Tror inte det behövs lodrätt fall så länge du tar till en tillräckligt grov slang. När jag monterar beslag och använder Sika så låter jag det härda ett tag innan jag drar åt muttern slutgiltigt. På så sätt pressas inte onödigt mycket tätningsmedel ut.
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Om man drar åt genomföringens mutter sen Sikan härdat så vrider man sönder Sikan, gäller alla härdande tätningsmedel. Därför är det viktigt att dra fast ventilen och slangsockeln på genomföringen INNAN man applicerar tätningsmedlet och drar åt muttern lagom hårt. Då får man också ventilens handtag exakt åt det håll man vill. Det behövs en medhjälpare som håller emot genomföringen utifrån: Klenare genomföringar med passande insexnyckel, grövre genomföringar med en hylsnyckel som man sågar upp 2 spår i för klackarna. Kryssarhälsningar, Björn.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:35

stefan:

jag har följt tips där man kletar på rikligt med sikaflex på utsidan och mellan skrov och beslag, inget på insidan. Drar åt muttern på insidan tills man får en packning på utsidan mellan beslag och skrovets utsida ungefär en tändsticka tjockt. Torkar bort överflödet. Dag 2 skrovas muttern loss på insidan, kleta in sikaflex och dra åt. Resultatet blir att packingstjockleken på utsidan blir exakt som du vill. Finns säkert många bra likvärdiga metoder. //Stefan
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Ovan nämns "bra genomföring i brons", vilket inte är lätt att få tag i numera, då mycket av det som säljs är i mässning. Jag var tvungen att byta alla mina genomföringar i brons efter c:a 20 år, då de var "urlakade", dvs det var nästan bara koppar kvar (syns på att genomföringen får rosa fält). På tillbehörsfirman Hjertmans finns både genomföringar, kranar och rörstoser i rostfritt. Visserligen lite dyrare, men de räcker länge.