Hoppa till huvudinnehåll
classe
Senast inloggad: 2020-08-14 - 19:31
Lövfläckar

Claes Berglund:

Jag dröjde tre veckor från upptagningen innan jag nu i helgen vintertäckte båten. Några eklöv har under denna tid legat på däck och åstadkommit ljusbruna fläckar. Jag har kört med högtryckstvätt och skurat med Ajax. Nå'n som har förslag på hur jag får bort dessa fläckar? Däcket (Maxi 100 PS) är så skrovligt att rubbing funkar inte.

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:30

Björn J.:

Har du provat med Klorin? det tillsammans med en "Scotch Brite" kanske tar bort, bleker bort fläckarna..?
Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:30

Janne:

Jag har använt oxalsyra flertal gånger på gulnat skrov , rostfläckar o dyl med gott resultar. Lite kristaller (pulver) på en svamp fukta och lägg på låt verka en stund, skölj noga. Köpes lämpligen på färghandel apoteket har också men till ett annat pris. Janne
appelviken
Senast inloggad: 2023-06-17 - 11:52

Tomas Malmqvist:

Anväder citronsyra upplöst i vatten. Dutta på men en svamp eller använd en spray-flaska. Låt verka några minuter skrubba med borste/svamp.
Hans (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:30

Hans:

Låt vara över vintern.Jag har själv råkat ut för samma problem, fast med asplöv, ingenting hjälpte men till våren gick fläckarna lätt att tvätta av. Antagligen hade pigmentet brutits ner av tidens tand eller ljusets inverkan. Alltför starka medel gör mer skada än nytta. Hans
ChrisE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:30

ChrisE:

När du i vår tvättar däcket med "boat cleaner" tar du bara lite koncentrerad cleaner på lövfläckar och annat gulnat. Funkar utmärkt för mig (jag kör med LeFant cleaner). Tänk bara på att inte använda starka rengöringsmedel på däck efter att du vaxat friborden, tvättmedelsresterna som rinner längs borden förstör/tar bort vaxet. / Chris