Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:46
Lämplig lack till durkar?

Hans Helgesson:

Har en relativt ny båt tillverkad av Beneteau. Förra ägaren har dock varit lite "stygg" mot durkarna i ruffen, så de behöver mattas ner och lackas om. Någon som kan tipsa om bra (halvmatt)lack - en eller tvåkomponents? Vill helst inte slipa bort den gamla lacken då durkarna är av fanér och därför svåra att få trä-rena.

Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Jag har med gott resultat lackat med två-komponentslack (International) på gammal fernissa på durkar i ruffen, rufflucka, skotbänk etc. Jag har bara mattat ned den gamla fernissan med fint slippapper. Färdigblandad två-komponentslack och pensel klarar ett par dygn i frysen. Tvåkomponentslack är betydligt tåligare än en-komponentslack men bör inte användas på trä som rör sig.
Christer Dahl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Christer Dahl:

Gjorde så här med mina durkar när de behövde lackas om. International Två-Komponentslack Plocka ur durken lägg den på en plan yta. Matta ner den gamla lacken med 220 papper torka bort allt slipdamm med en klibbtrasa. Lacka på ett så dammfritt ställe som du kan hitta. Blanda lacken häll ut lämplig mängd på ytan och stryk med en sk skumpensel finns på Biltema. Det sista lagret kan du stryka som vanligt men använd skumpensel när det är så stora ytor som durkar. Slipa och torka mellan varje lager
Jan Lennartsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Jan Lennartsson:

Internationals enkomponents används av båtbyggare till inredning. Gulnar inte. Måla 5 ggr, slipa imellan, spruta om du har möjliget.Arbetar med detta till vardags.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Hans Helgesson:

Tack för svaren. Internationals produkter verkar ligga bra till :) Men hur är det med slitstyrkan på enkomponents lack? Förstår att proffsen (Jan) använder den produkt som är enklast att handha, men som privatperson prioriterar jag hellre den metod som håller längst. Har du (Jan) eller nån annan haft nån möjlighet att jämföra resultatet mellan en- resp tvåkomp. Jag använder gärna enkomp om det blir lika bra/hållbart....
Christer Dahl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Christer Dahl:

Mitt tips på hur jag skulle göra och vilken lack jag skulle använda fick jag från en båtsnickare som renoverar träbåtar bla.. Han använder 2 komp till durk just för att han anser det mest slittåligt. En komponnents lacken använder han till övrig inredning. Bägge två blir ju blankt å fint. Men det är ju även en kostnadsfråga 2komp är ju mer än dubbelt så dyr.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Varför enbart stirra sig blind på båtfärger? Mycket god erfarenhet har vi som anvönder parkettlack. Mycket slitstarkt och därtill relativt billigt. Lacken är ju speciellt framtagen för trä och för att gå på!
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Hans Helgesson:

Fint vill jag att det skall vara, men inte blankt - hellre sidenmatt. När det gäller parkettlack så är jag tveksam till hur den funkar tillsammans med den (slitna) lack som durkarna redan är lackad med. Dessutom är väl all parkettlack vattenbaserad nu för tiden - kanske inte så bra i en båt...
Jan Lennartsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:49

Jan Lennartsson:

Naturligtvis måste jag rek. dig 2 komponent om du bara ser till styrka. Med trätofflor funkar inget.Det allra bästa men då något dyrare är en 2 komponent epoxilack som jag använt med framgång. Gör det du själv tycker känns bra. Brukar bli det bästa.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag lackade en gång durkar i vattenbaserad parkettlack. Jo det blev snyggt men det höll inte ens en säsong. Jag förstår inte varför det håller så bra hemma, till och med i hallen, men inte i båten. Kanske den gammaldags nu förbjudna lösningsmedelsbaserade golvlacken är bättre... Nu har jag sedan några år använt Internationals "Goldspar" halvmatt, nya durkarna lackade fem gånger. Jag lade dem på bockar och strök de första gångerna väldigt flödigt, ja jag hällde ut lack på durkarna och strök ut den med bred pensel. Möjligen är tvåkomponent bättre, men goldsparen har hållt väldigt bra i tre säsonger nu, på den mest vältrampade durken ombord.