Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:46
Kromning av winchar

Hans Gustafson:

Hej! Mina drygt 30 år gamla Lewmar-winchar fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Problemet är att kromet har flagnat av. Tips på företag i Stockholmsområdet som kan kroma om wincharna önskas. Blev Ni nöjda? Vad kan det kosta? Hälsningar Hans

Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

På 70-talet anlitades Fintlings. De finns fortfarande kvar. Nu i Solna. www.fintlings.se Berätta gärna vad det kostar. Ditt problem är mycket vanligt... Kryssarhälsningar, Björn
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej Hans, kromet på gamla Lewmarwinshar lossar ofta och bildar rakbladsvassa flisor. Klart otrevligt. Du har inte funderat på att montera nya selftailingwinshar? Selden har precis nyss på METS lanserat sina nya selftailing som också kan backas. Selden kommer att sälja massor av dessa, det är en riktig hit, jag lovar. Bästa svenska uppfinningen sedan propellern... :-)) Titta på; http://www.youtube.com/watch?v=jUJk8d0f1-s Speciellt bra måste detta vara till s.k. tyskt storskotsystem som blivit allt vanligare. Självfallet en bra grej till genuan också, alla vet hur det knakar när man släpper av genuan o det hörs i hela viken.. nu kan man smyga tyst o kontrollerat. Stefan Kindeborg ordf. BTN
sed (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:55

sed:

"Selden har precis nyss på METS lanserat sina nya selftailing som också kan backas. Selden kommer att sälja massor av dessa, det är en riktig hit, jag lovar. Bästa svenska uppfinningen sedan propellern... :-)) " Är det nån skillnad på på dom gamla backningsbara Setamar-winscharna och dom nya Selden-dito?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Setamar (som inte längre tillverkas) var ju en winsch som man la om knappt ett varv, ungefär som man lägger om en selftailingwinsch. Setamarwinschen slet väldigt fort ner linorna, och var mindre lämplig som genuaskotwinsch i och med att det var "halvfarligt" när man snabbt skulle lägga loss det blev principen "allt eller inget". Däremot så var dom bra som fall eller backstagswinsch. Den här nya Selden winschen kan man ju precis som en vanlig winsh lossa 2-3 decimeter med full kontroll just innan slaget så att båten lovar själv och dessutom minimerar risken för att läspridaren sticker hål i ett "stumt" hårdskotat segel. Ett "plåtstumt" kevlar/kolsegel klarar inte av en vass spridare rätt in i seglets akterlik.. Dessutom så kan man på en selftailingwinsch justera var skotet ska komma ut(vanligen in mot sittbrunn "klockan 5" i förhållande till den som skotar) genom att vrida mekanismen. På Setamarwinschen kommer ju skotlinan ut på nästan samma ställe som skotet går in. Den här smygfunktionen fram-back som nu finns på de nya wischarna är säkert perfekt för både genua och inte minst på båtar med "tyskt storskot". Till fallen har man ju normalt avlastare så där kanske det är mindre bahov av just denna nya svenska 2 växlade uppfinning. 1:a pris på METS förra veckan är ju jättekul, stort grattis till Selden StefanK
mathag
Senast inloggad: 2015-05-02 - 10:41

Mats Häggblom:

Jag har kromat mina lewmar 40. Lämnade dom till Fintlings. De betade wincharna för att få bort det gamla kromet. efter betning måste man polera ytan för att slutresultatet ska bli bra. Ytan blev efter det mycket grov. Jag hade tänkt sitta framför TVn och polera upp en finnish men det kunde jag glömma. Fick tips om en MC firma, Tolles som polerar. Jodå de kunde slipa och polera wincharna, ca 1900 kr (för 2). Tillbaks till Fintlings för kromning. Hämtade dom förra veckan, det blev kanonbra. För betning och kromning av två winchar tog dom 740 kr. ursäkta kvaliten på fotot, men det blänker bra!!
Bifogade filer