Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
Köpa beg båt med teakdäck, tips?

Stefan:

Är spekulant på ett Orust bygge från 1988 med ett teakdäck som skall vara lagt i polyuretan massa. Jag undersökte båten och noterade att nåten hade släppt på några ställen och att nåten var högre än teaken "överallt". Säljaren påstår att nåten var högre pga värmen den soliga dag då han visade, min gissning är att teakdäcket var slitet (kanske borstat under 17 år). Kan nåten "resa sig soliga dagar"? Alla tips om vad som är viktigt vid kontroll av äldre teakdäck är välkomna. /Stefan

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 11:18

Anders:

Har själv en Najad med teakdäck som är 17 år, detta teakdäck är i det närmaste som nytt, underhåller man teaken på rätt sätt, framförallt vid rengörning så håller det hur länge som helst. Skulle fakta vara att teakdäck är uttjänt efter 20 år så är det ju många båtar som skulle bli svårsålda.. "pluggning" och omnåtning tillhör vanligt underhåll för övrigt. Vad som är viktigt vid köp av båt med teakdäck är att säkerställa att varvet som byggt båten har gjort ett gediget arbete, är däcket lagt på rätt sätt med rätt kvalitet på teaken så håller det läänge! Hälsningar Anders
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Efter så många år är det normalt att nåten är högre än teaken eftersom teaken slits. Nåten reser sig inte pga solen. Nåten kan tas ned med t ex ett skarpt stämjärn. Kan bli en halv spann med nåt! Normalt är också att en del pluggar har fallit bort - lätt att återställa genom att ta bort skruven, jämna/försänka borrhålet , fyll med t ex epoxy och montera ny plugg. Har nåten släppt återstår en större operation med försänkning av spåren o ny massa. Vatteninträngning avslöjas delvis genom att delar av ribborna efter vattenbegjutning torkar långsammare än annorstädes. Kommer vatten under ribborna kan det bli frostsprängning! Det är inte onormalt att teakdäck uppåt 20 år får bytas - varvskostnad från 75000:-!
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 11:18

Anders J:

Jag köpte en båt 1992 där nåten hade rest sig, men det låter väl kanske som om mina nåt var i ännu sämre skick eftersom det låg en del lösa "nåtkorvar" på däck också. Mina teakribbor var inte lagda i polyuretan, däremot i kilovis med silikonmassa, det bör ha varit lagt kring 1980 eller tidigare. Det fanns fukt under teaken, men det verkliga problemet var att distansmaterialet i däck var helt fultmättat och i stora stycken helt uppruttnat. Jag påbörjade en renovering med nåtfräsning, omnåtning och allt, mycket jobb. Det blev mycket snyggt, MEN DET BLEV INTE TÄTT eftersom huvudproblemet inte var teakdäcket i sig utan skruvhålen i plastlaminatet! Jag kan inte inse hur det skulle vara möjligt att borra flera hundra skruvhål i däck och sedan vara säker på att de alla håller tätt. Att se till att skruvhålen i teaken är täta är nog möjligt, men eftersom jag har en pessimistisk grundinställning till hela begreppet vattentätt så tror jag att man måste räkna med att det kommer att finnas fukt under teaken och då är det svårt att täta vidare nedåt. Min uppfattning är då till slut att det är rent principiellt felaktigt att skruva ett teakdäck i ett sandwichdäck, katastrofalt med balsa som suger åt sig vatten. Enda fördelen med skruvat däck är väl då att det, till skillnad från limmat, går att ta bort! I mitt fall slutade det med att jag, trots båtgrannarnas protester, rev bort alltihop. Renovering av delamineringsskador pågår alltjämt men jag tror inte det kan bli 100% perfekt, på en del ställen i skarndäck där så får det nog vara så svajigt som det är. Håller på och limmar kork på däck, snyggt, funktionellt och billigare än allt annat.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 11:18

Roger Ryberg:

Som Lennart skriver så räknar man med att livslängden för ett vällagt teakdäck är runt 20 år. Och min erfarenhet är inte att nåten läcker, en omnåtning är ju ändå möjlig att göra, utan att det kommer in vatten under teaken från olika kanter, som Anders beskriver. Dock är TBS-matta klart billigare och lika funktionellt som kork, fast inte så snyggt.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 11:18

Stefan:

Kanske bäst att inte köpa en båt med teakdeck. Om man vill jobba lite med underhåll o så kanske bättre med en båt helt i trä?